فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1045

صفر تا صد واکسن اسپوتنیک روسیه برای دیابتی ها ، بررسی عوارض و ویژگی های واکسن کرونای اسپوتنیک

واکسن کرونای اسپوتنیک یا همان واکسن روسی می تواند یک گزینه مناسب برای افراد دیابتی باشد

واکسن روسی کرونا ، با نام اسپوتنیک ، برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی کاملا مناسب و ایمن می باشد.

میخائیل موراشکو ، وزیر بهداشت روسیه گفت : واکسن روسی کرونا با نام اسپوتنیک برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی مناسب و ایمن است ، اما تصمیم نهایی با پزشک معالج است.

صفر تا صد واکسن اسپوتنیک روسیه برای دیابتی ها ، بررسی عوارض و ویژگی های واکسن کرونای اسپوتنیک

 

"البته انجام این واکسیناسیون قطعاً باید توصیه شود ، و متخصصان مراقبت های بهداشتی همه انجام آن را توصیه می کنند و اصرار دارند که این کار را سریع تر انجام دهید ، زیرا همانطور که می دانیم ، افراد مبتلا به دیابت جدی ترین علائم را بروز می‌دهند. و در میان این بیماران نیز بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هم به طور ویژه ای به این واکسناسیون احتاج دارند. بنابراین این واکسن اساساً یک عامل نجات دهنده زندگی این بیماران خواهد بود و آنها را از عوارض تهدید آمیز این بیماری نجات می دهد… "

همچنین ببینید:

فواید نخود فرنگی سبز برای قند خون و دیابت

واکسن اسپوتنیک : اثربخشی ، دوزها ، عوارض جانبی

واکسن کرونا می تواند به محافظت از مردم و کنترل وضعیت همه گیر ناشی از  وجود این ویروس کمک کند.

واکسن اسپوتنیک یکی از واکسن های کرونا در جهان است که اثربخشی بیش از ۹۰ درصد را داراست و اولین واکسن ثبت شده جهان در برابر ویروس کرونا می باشد. بیش از ۶۸ کشور از جمله هند ، امارات ، برزیل ، مجارستان ، کره جنوبی ، آرژانتین ، ایران ، کنیا ، مکزیک ، چین و فیلیپین آن را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند که به همه در مبارزه با ویروس کرونا کمک می کند. ۴۰ درصد از جمعیت جهان به واکسن اسپوتنیک دسترسی دارند.

واکسن اسپوتنیک توسط مرکز ملی تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا وزارت بهداشت فدراسیون روسیه در مسکو ، تولید شده است.

و در بازارهای جهانی توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) از طریق شرکای بین المللی خود در هند ، کره جنوبی ، چین ، برزیل و سایر کشورها تولید می شود.

 

مکانیسم عمل واکسن اسپوتنیک چگونه است؟

واکسن اسپوتنیک بر اساس پلتفرم بردار ایمن و موثر انسانی آدنوویروس و با استفاده از دو ناقل مختلف آدنوویروس (آدنوویروس ۲۶ و آدنوویروس۵) به عنوان بیان ژن پروتئین سنبله این ویروس ساخته شده است.

استفاده از دو سروتیپ متفاوت یک رویکرد منحصر به فرد است که ایمنی طولانی مدت را ایجاد می کند و باعث افزایش پاسخ ایمنی می شود. ویروس های حامل اصلاح شده هستند و نمی توانند عفونت ویروس فعالی را تولید کنند. آنها وارد سلول ها می شوند ، پروتئین سنبله را بیان می کنند و سپس متوقف می شوند. در حساسیت های بالا نیز ثبت شده است که تعدادی ژن آدنوویروس بیان شده است ، آن هم در سطح بسیار پایین.

سرانجام ، سلول های آلوده به واکسن با همان ایمنی که برای ایجاد آن طراحی شده اند از بین می روند. آدنوویروس های نوترکیب (rAD) به دلیل کیفیتی که دارند ، به عنوان وکتور واکسن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند تا بارهای ژنتیکی زیادی را در خود جای دهند و اگرچه قادر به تکثیر نیستند ، اما می توانند به اندازه ی کافی حسگرهای ایمنی موثر را برای اطمینان از داشتن یک سیستم ایمنی قوی فعال کنند.

 

همچنین ببینید:

انار برای دیابتی ها خوبه؟

اثر واکسن اسپوتنیک

مشخص شده است که واکسن اسپوتنیک بر اساس آزمایشات بالینی و تجزیه و تحلیل روی ۱۹۸۶۶ داوطلب:  در کسانی که دوز اول و دوم را دریافت کرده بودند ، ۹۱.۶ درصد موثر بوده است . و این اثربخشی توسط داده های بین المللی مورد بررسی قرار گرفت و پس از آزمایشات بالینی مرحله ۱ و ۲ منتشر شد.

طبق داده های اخیر بر اساس بررسی ۳.۸ میلیون نفر واکسینه شده با دو دوز در روسیه ؛ واکسن اسپوتنیک کارایی و اثر بخشی مورد نظر را داشته است .

همچنین ، وزارت بهداشت امارات متحده عربی داده های مربوط به ۸۱۰۰۰ فردی را که دو دوز این واکسن را دریافت کرده بودند ، منتشر کرد: ۹۷.۸ درصد در پیشگیری از عفونت علامت دار موثر بوده است و ۱۰۰٪ در جلوگیری از عفونت شدید حاصل از ویروس کرونا موثر بوده است.

در آزمایشات بالینی فاز ۳ ، واکسن اسپوتنیک بسیار ایمن بوده است و توانایی ایجاد ایمنی و اثربخشی قوی را نیز دارا بوده است.

در طول آزمایش ، ۹۸ درصد افراد در گروه واکسینه شده واکنش ایمنی هومورال را داشتند و در بدن  ۱۰۰ درصد افراد نیز پاسخ ایمنی سلولی فعال شده بود .

میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک برای گروه سالمندان نیز ۹۱.۸٪ ثبت شده است .

پس از ایمن سازی، بدن افراد،  آنتی بادی IgG خاص آنتی ژن خنثی کننده ویروس را تولید کرد که میزان آن  ۱.۳ تا ۱.۵ برابر بیشتر از میزانش در بدن بیماران بهبود یافته بوده است.

 

واکسن اسپوتنیک لایت : تک دوز و کارایی آن

واکسن اسپوتنیک لایت تک دوز بر اساس سروتیپ نوترکیب آدنوویروس انسانی شماره ۲۶ (اولین جزء اسپوتنیک)

در طول آزمایشات بالینی فاز ۳، اثربخشی واکسن اسپوتنیک لایت در جلوگیری از عفونت متوسط ​​تا شدید۷۳.۶٪  گزارش شده است. طبق برنامه واکسیناسیون انبوه روسیه بین ۵ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱  اثربخشی واکسن تک دوز ، اسپوتنیک لایت در پیشگیری از عفونت علامت دار ناشی از ویروس کرونا ۷۹.۴٪ گزارش شده است.

طبق گزارش مرکز ملی تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا ، در طول آزمایشات آزمایشگاهی، اسپوتنیک لایت نتایج موثری در برابر انواع جدید ویروس کرونا نیز نشان داده است. برای واکسن اسپوتنیک تک دوز نسبت به واکسن های دو دوزی دیگر، اثر بخشی ۸۰ درصدی ثبت شده است.

 

چند دوز و برنامه دریافت واکسن اسپوتنیک

واکسن اسپوتنیک در برابر دو نوع مختلف آدنوویروس انسانی به عنوان ناقل ( آدنوویروس ۲۶ و آدنوویروس۵ ) بسیار ایمن  است. داروهای مبتنی بر آدنوویروس های انسانی بیش از ۵۰ سال است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

برنامه ی تزریق دو دوزی واکسن اسپوتنیک برای افرادی که ۱۸ سال به بالا دارند انجام شده است. دوز دوم باید پس از ۲۱روز یعنی ۳ هفته پس از دریافت دوز اول دریافت شود.

 

عوارض جانبی واکسن اسپوتنیک چیست؟

واکسن اسپوتنیک نتایج ایمنی بسیار خوبی را ثبت کرده و در برابر انواع جدید کروناویروس نیز موثر بوده است. ۱۰۰٪ افرادی که این واکسن را دریافت کردند در برابر پروتئین سنبله‌ی این ویروس پاسخ ایمنی سلولی نشان داده اند.

برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی را پس از دریافت واکسن اسپوتنیک گزارش کرده اند ، لیست این عوارض شامل موارد زیر است:

درد ، قرمزی یا تورم در محل تزریق

کمبود انرژی و ضعف جسمانی غیر طبیعی

خستگی

درد بدن و عضلات

سرفه و گلو درد

آبریزش بینی

تب و لرز

تهوع و استفراغ

اسهال

سردرد

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

tass

pacehospital

دیدگاه تان را بنویسید

 

x