فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 794

شرایط و فواید کاشت حلزون

کاشت حلزون گوش، در دهه 1970 ساخته شده و مورد تأیید سازمان غذا و داروی فدرال قرار گرفته است، کاشت حلزون گوش یک وسیله الکترونیکی کوچک است که می‌تواند به بهبود شنوایی افراد با کم شنوایی شدید و برگشت ناپذیر کمک کند...

کاشت حلزون گوش یک وسیله الکترونیکی کوچک است که می‌تواند به بهبود شنوایی افراد با کم شنوایی شدید و برگشت ناپذیر کمک کند. اگرچه کاشت حلزون شنوایی طبیعی را بازیابی نمی‌کند، اما می‌تواند به فرد امکان شنیدن و درک گفتار بیشتر از حد امکان با سمعک را بدهد.

شرایط و فواید کاشت حلزون

برای کودک، این می‌تواند فرصتی برای رشد مهارت های شنیداری و گفتاری و پتانسیل حضور در مدرسه با همسالان شنوا باشد. برای بزرگسالان، کاشت حلزون می‌تواند انزوای اجتماعی را کاهش دهد و ارتباطات را بهبود بخشد.

کاشت

کاشت حلزون گوش، در دهه 1970 ساخته شده و مورد تأیید سازمان غذا و داروی فدرال قرار گرفته است، پروتز پزشکی است که در گوش داخلی قرار می‌گیرد. ما دو سیستم کاشت حلزون داریم، Clarion ساخته شده توسط Advanced Bionics Corp. و هسته ساخته شده توسط Cochlear Corp.

همچنین ببینید:

معرفی انواع سمعک ها و کارایی متفاوت آنها

سیستم کاشت دارای سه قسمت اصلی است:

میکروفون و فرستنده: اندازه سر و فرستنده تقریباً به اندازه یک چهارم است و برای بلند کردن صدا برای استفاده در بالای گوش استفاده می‌شود. این صدا ها به پردازنده گفتار ارسال می‌شوند.

گفتار پردازنده: پردازنده گفتاری از خارج پوشیده می‌شود، یا روی کمربندی مانند پیجر یا پشت گوش مانند سمعک بزرگ، برای تبدیل صدا به کد دیجیتالی که به یک محرک کاشته شده منتقل می‌شود.

محرک کاشته شده: محرک کاشته شده یک جزء کوچک است که در زیر پوست پشت گوش قرار می‌گیرد. این یک کد دیجیتالی از پردازنده گفتار دریافت می‌کند و آن را به عصب شنوایی می‌فرستد. مغز این سیگنال را تفسیر می‌کند و به عنوان صدا شناخته می‌شود.

هدپیس و فرستنده کوچک توسط یک آهنربا به همراه محرک کاشته شده، در زیر پوست نگه داشته می‌شود.

ارزیابی

شنوایی شناس شما تشخیص می‌دهد که شما یا فرزندتان کاندیدای کاشت حلزون هستید یا خیر. بیماران براساس سابقه پزشکی و شنوایی و نتایج آزمایش و همچنین یافته ها و توصیه های یک مصاحبه روانشناسی انتخاب می‌شوند.

ارزیابی به طور کلی دو روز طول می‌کشد. شنوایی سنجی شما در مورد اجزای دستگاه کاشت حلزون، عملکرد ها، مزایا و محدودیت های آن و همچنین روند جراحی با جزئیات صحبت خواهد کرد. ارزیابی، که برای کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است، شامل موارد زیر است:

ارزیابی پزشکی: توسط جراح ایمپلنت انجام می‌شود که شرح حال پزشکی شما را می‌گیرد، گوش های شما را معاینه می‌کند و روند جراحی را برای شما توضیح می‌دهد. 

سی تی اسکن:  این توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) یک اشعه ایکس دو بعدی از گوش داخلی شما تولید می‌کند. این اجازه را به جراح می‌دهد تا ساختار داخلی گوش را ارزیابی کند، توصیه کند کدام گوش را کاشت و ممکن است اطلاعاتی در مورد علت ناشنوایی ارائه دهد.

ارزیابی شنوایی سنجی: این ارزیابی شامل یک تست شنوایی برای تأیید نوع و میزان کم شنوایی شما، ارزیابی سمعک برای ارزیابی سود ارائه شده توسط سمعک و کمک به آزمایش تشخیص گفتار برای تعیین اینکه آیا سمعک ممکن است سود بیشتری از کاشت داشته باشد.

غربالگری روانشناختی: این غربالگری توسط روانشناسان در مرکز ناشنوایی برای ارزیابی احساسات شما در مورد کاهش شنوایی و کاشت حلزون انجام می‌شود، از جمله دلایل شما برای جستجو برای کاشت و انتظارات شما.

مشاوره کاشت حلزون گوش: در این زمان، با توجه به نتایج کل ارزیابی، خواهید فهمید که واجد شرایط کاشت ایمپلنت هستید یا خیر. در صورت واجد شرایط بودن، مزایا و محدودیت های احتمالی توضیح داده می‌شوند و اطلاعاتی برای انتخاب دستگاه به شما ارائه می‌شود.

عمل جراحی

قبل از جراحی، با یک متخصص بیهوشی و پرسنل بستری در بیمارستان ملاقات خواهید کرد و آزمایشات لازم را انجام خواهید داد. 

بیماران معمولاً یک شب در بیمارستان می‌مانند و یک روز پس از عمل به خانه بر می‌گردند.

جراحی ایمپلنت با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود سه ساعت طول می‌کشد. در حین عمل، یک جراح دستگاه تحریک کننده گیرنده را در استخوان گیجگاهی جمجمه لنگر می‌اندازد و آنچه را که "آرایه الکترود" نامیده می‌شود، در حلزون گوش، ساختار کوچک حلزونی شکل در گوش داخلی که شامل اندام شنوایی است، قرار می‌دهد.

ابتدا برشی در پشت گوش ایجاد می‌شود تا استخوان گیجگاهی نمایان شود. سپس جراح اجزای کاشت را در برابر استخوان قرار می‌دهد. با استفاده از مته میکروسکوپی، سوراخی در استخوان گیجگاهی ایجاد می‌شود و به جراح اجازه دسترسی به حلزون گوش را می‌دهد. یک سوراخ کوچک در دیواره حلزون گوش ایجاد شده و آرایه الکترود به آرامی به حلزون گوش هدایت می‌شود.

گیرنده داخلی با بخیه در محل استخوان جمجمه محکم شده و برش بسته می‌شود. یک پانسمان استریل روی برش قرار می‌گیرد.

همچنین ببینید:

دستورالعمل های رژیم غذایی پس از جراحی چاقی

برای واجد شرایط بودن برای کاشت حلزون گوش، بیماران باید معیارهای زیر را داشته باشند:

بزرگسالان 18 ساله و بالاتر:

در کل سلامتی

کاهش شنوایی شدید در هر دو گوش

بهره محدود از سمعک های متعارف که با یک دوره آزمایشی تعیین می‌شوند، در صورت لزوم، حدود سه ماه

ثبات روانی و عاطفی

انتظارات واقع بینانه از کاشت

عدم وجود گوش یا سایر شرایط پزشکی که در عمل جراحی تداخل ایجاد کند

امکان شرکت کامل در یک برنامه پیگیری

کودکان 1 تا 17 سال باید:

در کل سلامتی

کاهش شنوایی شدید در هر دو گوش

بهره محدود از سمعک های معمولی

انتظارات واقع بینانه از کاشت حلزون گوش

عدم وجود گوش یا سایر شرایط پزشکی که در عمل جراحی تداخل ایجاد کند

تعهد خانواده برای رعایت کلیه ارزیابی ها قبل و بعد از جراحی

پیگیری

پس از جراحی، شما به مدت چهار هفته به خانه باز خواهید گشت تا اجازه دهید زمان تورم و درد کاهش یافته و برش بهبود یابد. بعد از چند روز، ممکن است برش هنگام حین استحمام یا دوش گرفتن مرطوب باشد.

برنامه نویسی دستگاه

پردازنده گفتاری که از خارج پوشیده شده است، حدود چهار هفته پس از جراحی فعال می‌شود. پردازنده گفتار را برای هر کاربر به یک کد خاص تبدیل می‌کند. فعال سازی و برنامه نویسی در مرکز کاشت انجام می‌شود. برنامه ریزی برای هر ایمپلنت برای بیمار سفارشی است و در مدت زمان دو روز حدود شش ساعت طول می‌کشد.

آزمایش کردن

برای بررسی دستگاه و ارزیابی مجدد از شما خواسته می‌شود در فواصل منظم به مرکز کاشت حلزون گوش بازگردید. در طی این بازدید ها، ایمپلنت و تجهیزات بررسی می‌شوند و عملکرد آنها اندازه گیری می‌شود. آزمایش مجدد معمولاً در یک، سه و شش ماه و یک سال پس از نصب اولیه دستگاه انجام می‌شود.

سپس، ارزیابی های نیمه سالانه یا سالانه انجام می‌شوند. هر جلسه برای بزرگسالان حدود سه ساعت طول می‌کشد.

عواقب

بهره مندی از کاشت حلزون معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد اما تضمین نمی‌شود. توان بخشی پس از جراحی برای به حداکثر رساندن فواید کاشت حلزون کلیدی است. بیشتر افرادی که این ایمپلنت ها را دارند، می‌توانند به فعالیت های شنیداری مانند گوش دادن به واکمن، لذت بردن از فیلم، استفاده از تلفن و مشارکت در فعالیت های اجتماعی مشغول شوند.

انگیزه شما برای موفقیت در کاشت بسیار مهم است. ما بیماران خود را تشویق می‌کنیم:

در تمام ساعات بیداری از دستگاه استفاده کنید

گوش دادن، صحبت کردن و تعامل با دیگران تا آنجا که ممکن است

هنگام تنظیم روی ایمپلنت از نشانه های بصری استفاده نکنید، اما در صورت آماده شدن به تدریج از نشانه های بصری استفاده کنید

از دیگران بخواهید صدا های ناآشنا را شناسایی کنند تا آشنا شوند

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

ucsfhealth

دیدگاه تان را بنویسید

 

x