فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1192

استرس های روزانه را چگونه مهار کنیم؟

استرس اتفاق شایعی است که همه ی ما در زندگی خود تجربه کردیم وگاهی واکنش غریزی ما برای دفاع از خودمان است ...

در دنیای شلوغ امروز، به طور همزمان از جهات مختلفی به ما فشار وارد می شود ؛ مثلا ما هم در خانه و هم در محل کار مسئولیت هایی داریم و گاهی اوقات فشارها بیش از حد زیاد می شوند. و در این موقع استرس زندگی روزمره را بیشتر احساس می کنیم.

استرس های روزانه را چگونه مهار کنیم ؟

 

احساس استرس ناشی از واکنش بخشی غریزی از بدن شما برای دفاع از خودش است. کارکرد این غریزه در مواقع اضطراری خوب است، مانند زمانی که شما باید از مسیر خودرویی که سریع به سمت شما می آید خارج شوید. اما اگر استرس به درستی مدیریت نشود ، می تواند علائم جسمی ناسالمی ایجاد کند.

همچنین ببینید:

گریه کردن هنگام احساس اضطراب

بدن شما هنگام مواجهه با چالش های روزانه ، گاهی بیش از حد واکنش نشان می دهد. گاهی شما قادر به مقابله با تمام این فشارهای اضافی نیستید. ممکن است احساس اضطراب ، ترس ، نگرانی و تنگی نفس کنید. اگر استرس شما تحت کنترل نباشد، می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی در سلامتی مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و دیابت شود.

همچنین ممکن است با رویدادهایی مهم در زندگی که می توانند باعث ایجاد استرس شوند نیز سر و کار داشته باشید. این رویدادها می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن شغل (یا شروع کار جدید).

زمانی که فرزندتان در حال ترک یا بازگشت به خانه است.

مرگ همسر.

طلاق یا ازدواج.

بیماری یا آسیب (خودتان یا یکی از اعضای نزدیک خانواده تان) .

مشکلات مالی.

بچه دار شدن .

راهی برای بهبود وضعیت و آرامش

استرس می تواند مشکلات بسیاری را در سلامتی شما ایجاد کند یا مشکلات موجود را بدتر کند. اگر فکر می کنید علائم برخی از مشکلات مربوط به سلامتی تان می تواند ناشی از استرس باشد ، با پزشک خانواده خود صحبت کنید. بسیار مهم است که مطمئن شوید این مشکلات ناشی از وجود سایر مشکلات در سلامتی شما نیستند.

یاد بگیرید که وقتی استرس دارید متوجه اش شوید. علائم هشدار دهنده اولیه استرس شامل تنش در شانه ها و گردن شما و یا فشار دادن دستان شما به هم و یا مشت کردن آنها و … است. سعی کنید از رویداد یا موقعیتی که منجر به استرس شما می شود دوری کنید. اگر چنین چیزی غیرممکن است، واکنش خود را در برابر استرس تغییر دهید.

ورزش : این یک راه سالم برای از بین بردن انرژی منفی و تنش است. ورزش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خوب در مغز به نام اندورفین می شود. همچنین به شما کمک می کند تا از نظر جسمانی نیز خوش اندام شوید ، و این نیز باعث می شود در کل احساس بهتری داشته باشید.

درست غذا بخورید:  استرس می تواند بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی منظم و متعادلی را مصرف می کنید.

به اندازه ی کافی بخوابید: مهم است که به اندازه کافی بخوابید تا بدن شما زمان لازم برای ترمیم و بازیابی خود را داشته باشد.

مدیتیشن کنید : مدیتیشن یا همان مراقبه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می توانید آن را با ورزش هایی که از تکرار حرکت های یکسانی مانند پیاده روی یا شنا استفاده می کنند، انجام دهید. می توانید با انجام تمرینی آرامش بخش ، تمرینات کششی یا تنفس عمیق نیز مدیتیشن کنید.

تمرینات ساده ی آرام سازی : با یک ماهیچه شروع کنید. آن را چند ثانیه محکم نگه دارید و سپس به آن استراحت کنید. این کار را با تک تک ماهیچه های بدن خود انجام دهید ، از انگشتان پا  شروع کرده و سپس آن را در سایر نقاط بدن تان ادامه دهید.

انجام حرکات کششی: انجام حرکات کششی نیز می تواند به رفع تنش کمک کند.

تنفس عمیق : تنفس عمیق و آرام نیز به تنهایی ممکن است به کاهش استرس کمک کند. این کار به شما کمک می کند تا اکسیژن زیادی دریافت کنید و حالت آرامش در بدن شما فعال شود.

رها کنید:  نگران چیزهایی نباشید که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، چیزهایی مانند آب و هوا؛ گاهی لازم است مسائل را رها کنید .

چیزهای کوچک را بزرگ نکنید ؛ بهتر آن است که مشکلات کوچک را حل کنید. این کار می تواند به شما در کنترل احساس تان کمک کند.

آماده باشید : تا حد توان خود را برای رویدادهایی که می دانید ممکن است استرس زا باشند، مانند مصاحبه شغلی ، آماده کنید.

همچنین ببینید:

بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا چیست؟ (دلایل و راه های درمان آن)

مثبت نگاه کنید: مثلا سعی کنید به تغییر به عنوان یک چالش مثبت نگاه کنید نه به عنوان یک تهدید.

اگر با کسی مشکلی دارید ، آنرا حل کنید و آن را در سر خود نگه ندارید .

با دوستان ، اعضای خانواده یا مشاور مورد اعتمادتان در مورد آنچه شما را آزار می دهد گفت و گو کنید.

واقع بین باشید : برای خودتان در خانه و محل کارتان اهدافی واقع بینانه تعیین کنید. از برنامه ریزی زیاد از حد نیز خودداری کنید.

داشتن کمی سرگرمی بسیار خوب است : در کارهایی که برای شما استرس زا نیستند شرکت کنید ، مانند ورزش ، رویدادهای اجتماعی یا سایر سرگرمی ها .

از مصرف الکل و مواد مخدر دوری کنید: آنها به شدت می توانند سطح استرس شما را افزایش دهند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در زیر لیستی از علائمی آورده شده است که ممکن است در هنگام استرس با آنها مواجه شوید. اگر نکات بالا را امتحان کرده اید و احساس می کنید که هنوز برای مدیریت استرس خود به کمک نیاز دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم معمول استرس:

اضطراب

کمردرد

یبوست یا اسهال

افسردگی

خستگی

سردرد

فشار خون بالا

مشکل در خوابیدن یا بی خوابی

مشکلات در روابط

تنگی نفس

سفت شدن گردن یا فک

ناراحتی معده

افزایش یا کاهش وزن

 

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

چه کار کنم تا بتوانم راحتتر بخوابم؟

ورزش می کنم و سالم غذا می خورم چه کار دیگری می توانم انجام دهم تا سالم بمانم و اینقدر استرس نداشته باشم؟

آیا من نمی توانم استرس و اضطراب خود را تحت کنترل در آورم؟

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

familydoctor

دیدگاه تان را بنویسید

 

x