فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 952

انسولین همولوگ چیست؟ عوارض و نحوه استفاده

همولوگ برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگسالان استفاده می‌شود و انسولینی است که سریع عمل می‌کند. اگر گه گاهی دچار افت قند خون می‌شوید، نباید از همولوگ استفاده کنید ...

انسولین هومالوگ (همولوگ) چیست؟

هومالوگ (انسولین لیسپرو) انسولینی است که سریع عمل می‌کند و حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق شروع به کار می‌کند، اثر بخشی‌اش در حدود ۱ ساعت به اوج خود می‌رسد و برای ۲ تا ۴ ساعت به کار خود ادامه می‌دهد. (انسولین هورمونی است که با کاهش سطح گلوکز (قند) در خون به بدن کمک می‌کند.)

انسولین همولوگ

 

همولوگ برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت شیرین استفاده می‌شود.

همولوگ برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگسالان استفاده می‌شود.

همولوگ همچنین برای درمان دیابت نوع ۱ در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۳ سال دارند نیز استفاده می‌شود.

 

هشدار ها

همولوگ یک انسولین سریع الاثر است که خیلی سریع در بدن شروع به کار می‌کند. اگر از این دارو به همراه غذا استفاده می‌کنید، آن را ۱۵ دقیقه قبل یا درست بعد از غذا مصرف کنید.

هرگز قلم، کارتریج یا سرنگ تزریق را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر سوزن آن عوض شده باشد.

اگر گه گاهی دچار افت قند خون می‌شوید، نباید از همولوگ استفاده کنید.

همچنین ببینید:

نقش مهم ویتامین b۱۲ در سلامت دیابتی ها

همولوگ تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، مراقبت از پا، مراقبت از چشم، مراقبت از دندان و آزمایش قند خون شما نیز می‌باشد. رژیم غذایی، مصرف دارو و تمرینات ورزشی خود را بسیار دقیق دنبال کنید. تغییر در هر یک از این عوامل می‌تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.

 

عوارض جانبی انسولین همولوگ

در صورت مشاهده علائم حساسیت به انسولین به همولوگ، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید: قرمزی یا تورم در محل تزریق، خارش پوست در تمام بدن، مشکل تنفس، تند شدن ضربان قلب، احساس خستگی و بروز تورم در زبان یا گلو.

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

افزایش وزن، تورم در دست ها یا پا ها، احساس تنگی نفس

افت قند خون، سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، تند شدن ضربان قلب و احساس اضطراب یا لرزش

علایم کمبود پتاسیم: گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، افزایش تشنگی یا ادرار، بی‌حسی یا گزگز، ضعف عضلانی یا احساس عدم توانایی در حرکت.

عوارض جانبی مشترک همولوگ ممکن است شامل موارد زیر شود:

افت قند خون

افزایش وزن

تورم در دست ها یا پا ها

خارش

ضخیم شدن پوست ناحیه‌ای که دارو را در آن تزریق کرده اید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهند. برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

قبل از مصرف این دارو

اگر به انسولین حساسیت دارید یا به صورت دوره‌ای افت قند خون را تجربه می‌کنید، نباید از همولوگ استفاده کنید.

همولوگ برای افراد زیر ۳ سال مورد استفاده قرار نگرفته است و نباید از آن برای درمان دیابت نوع ۲ در کودک در هر سنی استفاده شود.

برای اطمینان از بی‌خطر بودن همولوگ برای شما، در صورت داشتن مشکلات زیر آنها را به پزشک خود اطلاع دهید:

بیماری کبد یا کلیه

پایین بودن سطح پتاسیم در خون (هیپوکالمی)

در صورت مصرف پیوگلیتازون یا روزیگلیتازون (که گاهی اوقات در ترکیبات با گلیمپراید یا متفورمین وجود دارد) به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف همزمان انسولین با برخی از دارو های خوراکی دیابت ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدی قلبی را افزایش دهد.

در صورت بارداری یا شیردهی این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید یا می‌خواهید باردار شوید، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از همولوگ دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است و داشتن قند خون بالا ممکن است هم در مادر و هم در نوزاد عوارضی ایجاد کند.

 

چگونه باید از انسولین همولوگ استفاده کنم؟

از همولوگ دقیقاً طبق دستور پزشک‌تان استفاده کنید. تمام دستورالعمل های موجود در نسخه خود را دنبال کنید. از این دارو در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده استفاده نکنید.

همولوگ با استفاده از سرنگ و سوزن، قلم تزریق یا پمپ تزریق در زیر پوست تزریق می‌شود. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما می‌آموزد که چگونه خودتان به درستی از این دارو استفاده کنید.

تمام اطلاعات مربوط به بیمار، راهنمای دارو و برگه های دستورالعمل ارائه شده را بخوانید. و اگر سوالی دارید آن را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

آمپول خود را فقط هنگامی که آماده تزریق هستید آماده کنید. اگر دارو کدر به نظر می‌رسد، رنگ آن تغییر کرده یا ذراتی داخل آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.

همولوگ در طی ۱۵ دقیقه قبل از غذا یا بلافاصله بعد از خوردن غذا استفاده می‌شود.

پزشک شما بهترین نقاط بدن را برای تزریق همولوگ به شما نشان خواهد داد. هر بار که این آمپول را می‌زنید از نقطه‌ی دیگری استفاده کنید. دو بار پشت سر هم در یک نقطه تزریق را انجام ندهید. در نقاط آسیب دیده پوست، نقاط حساس، دارای کوفتگی و زخم و یا نواحی پوسته پوسته شده تزریق را انجام ندهید.

همولوگ غلیظ (۲۰۰ واحد) نباید با پمپ انسولین تجویز شود و یا با سایر انسولین ها مخلوط شود. انسولین همولوگ را از قلم تزریق به سرنگ منتقل نکنید.

هرگز قلم، کارتریج یا سرنگ تزریق را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر سوزن آن عوض شده باشد. به اشتراک گذاری این دستگاه ها می‌تواند باعث انتقال عفونت یا بیماری از یک شخص به شخص دیگر شود.

ممکن است قند خون شما پایین باشد (افت قند خون) و احساس گرسنگی، سرگیجه، تحریک پذیری، گیجی، اضطراب و  لرزش داشته باشید. برای درمان سریع هیپوگلیسمی، یک منبع قند سریع الاثر (مانند آب میوه، آب نبات،  کشمش یا نوشابه غیر رژیمی) بخورید یا بنوشید.

در صورت ابتلا به افت قند خون شدید، پزشک ممکن است یک کیت تزریق گلوکاگون برای شما تجویز کند. لذا باید مطمئن شوید که خانواده یا دوستان نزدیک شما می‌دانند که چگونه این آمپول را در موارد اضطراری به شما تزریق کنند.

همچنین علائم افزایش قند خون (هایپرگلیسمی) مانند افزایش تشنگی یا ادرار را نیز کنترل کنید.

همچنین ببینید:

دیابت در کودکان چگونه تشخیص و درمان می شود؟

سطح قند خون می‌تواند تحت تأثیر استرس، بیماری، جراحی، ورزش، استفاده از الکل یا حذف وعده های غذایی متفاوت باشد. قبل از تغییر دوز انسولین یا برنامه مصرف خود با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو را در ظرف اصلی خودش نگه‌ دارید و از آن در برابر گرما و نور محافظت کنید. تا زمانی که آمادگی برای تزریق ندارید، انسولین را از داخل ویال به داخل سرنگ نکشید. انسولین را فریز نکنید و آن را در نزدیکی یخدان در یخچال نگهداری نکنید. در صورت منجمد شدن انسولین آن را دور بریزید.

 

همولوگ باز نشده را:

در یخچال بگذارید و آن را تا قبل از گذشتن تاریخ انقضایش استفاده کنید.

از آن در دمای اتاق نگه داری کنید و ظرف ۲۸ روز استفاده‌اش کنید.

 

نحوه نگه‌داری همولوگ باز شده:

ویال را در یخچال یا در دمای اتاق نگه‌داری کنید و ظرف ۲۸ روز استفاده کنید.

قلم تزریق را در دمای اتاق نگه‌داری کنید (در یخچال قرار ندهید) و ظرف ۲۸ روز استفاده کنید.

قلم تزریق را به همراه سوزن متصل به آن نگه‌داری نکنید.

اگر داروی شما کدر شده، رنگ آن تغییر کرده است یا ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.

 

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کنم چه اتفاقی میفتد؟

از آنجا که همولوگ قبل از غذا استفاده می‌شود، ممکن است شما نتوانید یک زمان‌بندی دقیق برای مصرف آن در نظر بگیرید. هر زمان که از همولوگ استفاده کردید، حتماً ظرف ۱۵ دقیقه یک وعده غذایی بخورید. ضمنا همزمان از دو دوز استفاده نکنید.

همیشه در خانه انسولین داشته باشید. در واقع قبل از تمام شدن کامل دارویتان، نسخه‌تان را تمدید کنید.

 

اگر بیش از دوز مشخص شده مصرف کنم چه اتفاقی میفتد؟

با فوریت های پزشکی و اورژانس تماس بگیرید. مصرف بیش از حد انسولین می‌تواند باعث افت قند خون شود. علائم افت قند خون شامل خواب آلودگی، گیجی، تاری دید، بی‌حسی یا گزگز در دهان، مشکل در تکلم، ضعف عضلانی، و عدم تعادل، تشنج یا از دست دادن هوشیاری می‌باشند.

 

هنگام استفاده از همولوگ از چه کار هایی باید خودداری کنم؟

انسولین می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. تا زمانی که اثر دارو بر  روی بدنتان به خوبی مشخص نشده است از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید.

قبل از تزریق انسولین، همیشه با بررسی دقیق برچسب دارو، از بروز خطا در مصرف دارو اجتناب کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث کاهش قند خون شود و ممکن است در درمان دیابت شما تداخل ایجاد کند.

 

چه دارو های دیگری بر همولوگ تأثیر می‌گذارند؟

بسیاری از دارو های دیگر می‌توانند بر قند خون شما تأثیر بگذارند و برخی از دارو ها می‌توانند اثرات انسولین را کاهش یا افزایش دهند. برخی از دارو ها همچنین می‌توانند علائم افت قند خون را کاهش دهند و در نتیجه تشخیص اینکه قند خون شما پایین است را دشوارتر کنند. در مورد تمام دارو هایی که اکنون استفاده می‌کنید و هر دارویی را که شروع یا قطع می‌کنید به پزشک بگویید. این دارو ها شامل تمامی دارو های تجویز شده با نسخه و بدون نسخه پزشک، ویتامین ها و محصولات گیاهی می‌شوند.

 

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

drugs

دیدگاه تان را بنویسید

 

x