فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1453

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب!؟

نعوظ صبحگاهی یکی از مواردی ست که اغلب در آقایان دیده میشه که در برخی از افراد موجب خجالت میشه! ولی باید بگیم که این موضوع یه امر طبیعیه که در افراد بالغ ایجاد میشه که علت اون موارد مختلفی ست که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت ....

نعوظ صبحگاهی مردان اصطلاحی عامیانه می باشد که در زمان بیداری صبح آلت تناسلی مرد به حالت قائم شکل می گیرد. اغلب مواقع مردان ممکن است با آلت تناسلی نعوظ از خواب بیدار شوند. این در مردان جوان‌ تر شایع ‌تر است، اگرچه مردان در هر سنی ممکن است NPT را تجربه کنند.

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب!؟

بسیاری از افراد تصور می کنند نعوظ صبحگاهی نشانه ای از تحریک جنسی است، اما همیشه اینطور نیست. احتمالا حالت نعوظ پاسخ بدن شما به یکی از چندین رویداد طبیعی است.

 

چه چیزی باعث نعوظ آلت تناسلی می شود؟

پزشکان چند نظریه دارند که به توضیح اینکه چرا مردان هر از گاهی با آلت تناسلی نعوظ از خواب بیدار می شوند، کمک می کند، اما هیچ یک از این نظریه ها با شواهد عینی و پزشکی پشتیبانی نمی شوند.

 

این نظریه ها عبارتند از:

تحریک جسمی

اگر فرد خوابیده باشد، اما بدن هنوز از آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد آگاه است. اگر شما یا همسرتان به طور تصادفی اندام تناسلی خود را لمس کنید، ممکن است نعوظ اتفاق بیفتد. بدن شما این تحریک را حس می کند و به نعوظ پاسخ می دهد.

همچنین ببینید:

ختنه چیست و چرا انجام می شود؟

تغییرات هورمونی

سطح تستوسترون شما صبح ها بعد از بیدار شدن به بالاترین حد خود می رسد. بالاترین میزان بلافاصله پس از بیدار شدن از مرحله خواب با حرکات سریع چشم (REM) است. افزایش این هورمون به تنهایی ممکن است برای ایجاد نعوظ کافی باشد، حتی در صورت عدم وجود هرگونه تحریک جسمی. با بالا رفتن سن در مردان، معمولاً بین 40 تا 50 سالگی، سطح طبیعی تستوسترون شروع به کاهش می کند. با کاهش این سطح، ممکن است میزان NPT نیز کاهش یابد.

 

آرامش مغز

در طول ساعات بیداری بدن شما هورمون هایی را برای سرکوب نعوظ ترشح می کند. هنگامی که شما خواب هستید، بدن شما هورمون های کمتری ترشح می کند. این واقعیت را با دلایل دیگری که ممکن است نعوظ در خواب را تجربه کنید ترکیب کنید و احتمال NPT بیشتر می شود.

آنچه واضح تر است این است که چه چیزی باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی نمی شود. به عنوان مثال، نیاز به ادرار کردن دخیل نیست. برخی افراد بر این باورند که نعوظ صبحگاهی مانع از ادرار کردن آنها در طول خواب می شود، اما این درست نیست. نعوظ آلت تناسلی همیشه نشانه ای از تحریک جنسی نیست. در بسیاری از موارد، NPT  ناشی از رویاها یا افکار جنسی نیست.

 

چه افرادی دچار نعوظ صبحگاهی می شوند؟

مردان در هر سنی می توانند NPT را تجربه کنند. پسران جوان ممکن است NPT را در سنین 6 تا 8 سالگی تجربه کنند  NPT ممکن است در مردان 60 و 70 ساله نیز رخ دهد. با شروع مشکلات ED یا اختلال نعوظ، این موارد کمتر و با افزایش سن، این مشکلات بیشتر می شوند.

مردان ممکن است هر شب سه تا پنج بار نعوظ را تجربه کنند. غیر مرتبط با آنچه در تصور شماست، NPT  می تواند تا 30 دقیقه و حتی بیشتر از آن طول بکشد. برخی از مردان ممکن است نعوظ را تا دو ساعت در طول خواب تجربه کنند. اکثر نعوظ ها در عرض چند دقیقه پس از بیدار شدن از خواب از بین می رود.

 

اگر نعوظ صبحگاهی برای فرد رخ ندهد؛ بیانگر چیست؟

داشتن آلت تناسلی در حالت نعوظ وقتی از خواب بیدار می شوید، نشانگر سلامت گردش خون و سلامت اعصاب در آلت تناسلی است. وجود NPT همچنین به احتمال زیاد نشان می دهد که شما از نظر فیزیکی قادر به ایجاد و حفظ نعوظ در هنگام بیداری هستید.

اگر تجربه NPT دیگر رخ ندهد یا متوجه شدید که دیگر با آلت تناسلی نعوظ از خواب بیدار نمی شوید، این مساله می تواند نشانه اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

به احتمال زیاد، این نشانه ای از اختلال نعوظ جسمی (ED) است. ممکن است اتفاقی در بدن شما بیفتد که از تامین خون کافی یا عصبی برای عملکرد نعوظ مناسب جلوگیری کرده باشد.

 

اگر فرد دارای موارد زیر باشد، احتمال اینکه اختلالات نعوظ را تجربه کنید بیشتر است:

اگر دارای اضافه وزن باشید.

اگر مبتلا به فشار خون بالا باشید.

اگر سطح کلسترول بالایی داشته باشید.

اگر مبتلا به دیابت باشید.

اگر دچار افسردگی باشید.

برخی از معلولیت های جسمی نیز ممکن است احتمال بروز اختلالات نعوظ را افزایش دهد.

داروها همچنین ممکن است بر توانایی شما در این زمینه تأثیر بگذارند.  داروهای مسکن و برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است از NPT جلوگیری کنند.

 NPT ممکن است با افزایش سن کمتر دیده شود، اما اگر فرد جوان نعوظ صبحگاهی را تجربه نکند یا اگر نعوظ ناگهانی متوقف می شود، باید به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین ببینید:

علت تیره شدن پوست ناحیه تناسلی!؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد اغلب نعوظ صبحگاهی را تجربه می کند و در حال حاضر این اتفاق دیگر رخ نمی دهد و یا نعوظ کمتری دارد باید با پزشک صحبت کند. در حالی که طبیعی است که دوره های NPT با افزایش سن کمتر اتفاق بیفتد، کاهش ناگهانی ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

 

داشتن نعوظ همراه با درد

اکثر نعوظ های صبحگاهی ظرف 30 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب برطرف می شوند. اگر نعوظ شما بیش از یک ساعت بعد از بیدار شدن طول بکشد یا اگر دردناک شود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

وقتی صحبت از NPT به میان می آید، مشخص کردن اینکه تجربه کردن این حالت به چه میزان ضروری و استاندارد است؛ کمی دشوار می باشد. برخی از مردان هر روز نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند. برخی از تجربه ها کمتر از یک بار در هفته است. در طول معاینه فیزیکی سالیانه خود، با پزشک خود در مورد اینکه چند بار در حال تجربه نعوظ صبحگاهی هستید صحبت کنید. اگر به اندازه کافی آن را تجربه نمی کنید، پزشک شما برای فهمیدن علت آن تلاش می کند.

 

آیا نعوظ صبحگاهی با اختلال نعوظ ارتباط دارد؟

بر اختلال نعوظ چند عامل تاثیر دارد. عملکرد عصبی کاهش یافته؛ مسائل آناتومیکی یا ساختاری گاهی سبب اختلال در نعوظ می گردد. گاهی دلایل روانی نیز وجود دارد.

 

نتیجه کلی

نعوظ صبحگاهی بسیار رایج است. این نشانه ای از جریان طبیعی خون و سلامت اعصاب به آلت تناسلی است. اکثر مردان جوان چندین بار در هفته نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند. با این حال با افزایش سن، مردان این حالت را کمتر تجربه می کنند.

اگر به صورت ناگهانی نعوظ صبحگاهی اتفاق نیوفتد، این ممکن است نشانه اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. به این نکته توجه کنید که هر چند وقت یک‌ بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می‌کنید و اگر متوقف شد، با پزشک خود صحبت کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x