فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1755

خواص خارق العاده خار مریم برای بدن

ماده فعال موجود در خارمریم سیلیمارین نام دارد. پزشکان اغلب از این گیاه برای درمان مشکلات کبدی استفاده می کنند، اما برخی افراد ادعا می کنند که می تواند کلسترول را کاهش داده و به کنترل دیابت نوع 2 کمک کند. رایج ترین استفاده از خار مریم برای مشکلات کبدی است...

خار مریم چیست؟

خارمریم نوعی گیاه است که در کشورهای مدیترانه ای رشد می کند و افراد از آن برای تهیه داروهای طبیعی استفاده می کنند.

خار مریم به عنوان نوعی عصاره از گیاه طبیعی، فواید بسیار زیادی به دنبال دارد. مواد فعال موجود در خار مریم گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که در مجموع به عنوان سیلیمارین شناخته می شوند.

خواص خارق العاده خار مریم برای بدن

 

سیلیمارین استخراج شده از خار مریم دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد التهابی است.

در واقع به طور سنتی برای درمان اختلالات کبد و کیسه صفرا، تقویت تولید شیر مادر، پیشگیری و درمان سرطان و حتی محافظت از کبد، الکل و سایر سموم محیطی استفاده می شود.

 

در اینجا 7 مزیت مبتنی بر عصاره خار مریم آورده شده است:

 

1_  محافظت از کبد با عصاره خار مریم

به عنوان یک درمان مکمل توسط افرادی که به دلیل شرایطی مانند بیماری کبد الکلی، بیماری کبد چرب غیرالکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد آسیب کبدی دارند، استفاده می شود.

همچنین برای محافظت از کبد در برابر سمومی مانند آماتوکسین استفاده می شود.

مطالعات بهبود عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی که عصاره خارمریم استفاده کرده اند نشان داده است. نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند به کاهش التهاب کبد و آسیب کبدی کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد نحوه عملکرد آن مورد نیاز است، اما تصور می‌شود که خار مریم آسیب‌های وارده به کبد را که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد.

یک مطالعه همچنین نشان داد که ممکن است امید به زندگی افراد مبتلا به سیروز کبدی به دلیل بیماری کبدی الکلی را کمی افزایش دهد.

در کل مطالعات بیشتری برای تعیین دوز و طول درمان برای شرایط خاص کبد مورد نیاز است.

اگرچه عصاره خار مریم معمولاً به عنوان یک درمان مکمل برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی استفاده می شود، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کند.

همچنین ببینید:

فواید بی‌نظیر عرق کاسنی برای کبد چرب

 

2_ جلوگیری از کاهش عملکرد مغز با افزایش سن

خار مریم بیش از دو هزار سال است که به عنوان یک درمان سنتی برای بیماری های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون استفاده می شود.

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن به این معنی است که احتمالاً محافظت کننده عصبی است و می تواند به پیشگیری از کاهش عملکرد مغزی که با افزایش سن رخ می دهد؛ کمک کند.

در مطالعات نشان داده شده است که سیلیمارین از آسیب اکسیداتیو به سلول های مغز و زوال ذهنی پیشگیری کند.

این مطالعات همچنین نشان داده اند که خار مریم ممکن است بتواند تعداد پلاک های آمیلوئیدی در مغز حیوانات مبتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

پلاک های آمیلوئید رشته های چسبنده ای از پروتئین های آمیلوئیدی هستند که می توانند با افزایش سن بین سلول های عصبی ایجاد شوند.

آنها در تعداد بسیار بالایی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر دیده می شوند، به این معنی که خارمریم به طور کلی می تواند برای کمک به درمان این وضعیت دشوار استفاده شود.

با این حال در حال حاضر هیچ مطالعه انسانی برای بررسی اثرات خار مریم در افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های عصبی مانند زوال عقل و پارکینسون وجود ندارد.

مشخص نیست که چه دوزهایی باید تجویز شود تا اثر مفیدی داشته باشد.

 

3_ عرق خار مریم برای محافظت از استخوان ها

پوکی استخوان یک بیماری است که در اثر تحلیل استخوان پیشرونده ایجاد می شود.

معمولاً طی چند سال به آرامی رشد می کند و باعث ایجاد استخوان های ضعیف و شکننده می شود که حتی پس از زمین خوردن های جزئی به راحتی می شکنند.

خار مریم در آزمایش نشان داده شده است که به طور کلی در برابر تحلیل استخوان محافظت می کند.

در نتیجه محققان پیشنهاد می کنند که خار مریم ممکن است یک درمان مفید برای زنان یائسه باشد.

با این حال در حال حاضر هیچ مطالعه انسانی وجود ندارد، بنابراین اثربخشی آن نامشخص است.

 

4_ موثر در درمان سرطان

پیشنهاد شده است که اثرات آنتی اکسیدانی سیلیمارین ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد، که می تواند برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند مفید باشد.

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که خار مریم می‌تواند برای کاهش عوارض جانبی درمان‌های سرطان مفید باشد.

همچنین ممکن است باعث شود شیمی درمانی به طور موثرتری در برابر برخی سرطان ها عمل کند و در برخی شرایط حتی سلول های سرطانی را از بین ببرد.

با این حال مطالعات روی انسان بسیار محدود است و همچنان اثر بالینی خاصی را در افراد نشان نداده است.

این ممکن است به این دلیل باشد که افراد قادر به جذب کافی برای دریافت اثر دارویی نیستند.

 

5_  افزایش شیر مادر

یکی از اثرات گزارش شده خارمریم این است که می تواند تولید شیر مادر را در مادران شیرده افزایش دهد. تصور می شود که با تولید بیشتر هورمون تولید کننده شیر پرولاکتین عمل می کند.

داده‌ها بسیار محدود است، اما یک مطالعه نشان داد مادرانی که 420 میلی‌گرم سیلیمارین به مدت 63 روز مصرف می‌کردند، 64 درصد بیشتر از آنهایی که دارونما مصرف می‌کردند، شیر بیشتری داشتند.

با این حال این تنها مطالعه بالینی موجود است. تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج و ایمنی خارمریم برای مادران شیرده مورد نیاز است.

همچنین ببینید:

عوامل کمبود شیر مادر و درمان آن

 

6_ موثر در بیماری های پوستی

آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است. اگرچه خطرناک نیست، اما می تواند باعث ایجاد زخم شود. افراد همچنین ممکن است آن را دردناک بدانند و نگران تأثیر آن بر زیبایی خود باشند.

پیشنهاد شده است که استرس اکسیداتیو در بدن ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشد. خار مریم به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن ممکن است مکمل مفیدی برای افراد مبتلا به آکنه باشد.

یک مطالعه نشان داد افراد مبتلا به آکنه که 210 میلی گرم سیلیمارین در روز به مدت 8 هفته مصرف کردند، 53 درصد کاهش در ضایعات آکنه را تجربه کردند.

با این حال از آنجایی که این تنها مطالعه است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

7_ کاهش قندخون برای افراد مبتلا به دیابت

خار مریم ممکن است یک درمان مکمل مفید برای کمک به کنترل دیابت نوع 2 باشد.

یکی از ترکیبات موجود در خار مریم ممکن است با کمک به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون، مانند برخی از داروهای دیابت عمل کند.

در واقع نوعی بررسی و تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد افرادی که به طور معمول سیلیمارین مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا و HbA1c، معیاری برای کنترل قند خون، داشتند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خار مریم نیز ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به عوارض دیابت مانند بیماری کلیوی مفید باشد.

این بررسی همچنین اشاره کرد که کیفیت مطالعات خیلی بالا نبود، بنابراین قبل از اینکه بتوان هر گونه توصیه قاطعانه ای ارائه داد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

عوارض خارمریم

  • خار مریم به طور کلی در صورت مصرف خوراکی بدون عوارض در نظر گرفته می شود.
  • در واقع در مطالعاتی که دوزهای بالا برای دوره‌های طولانی استفاده شد، تنها حدود 1 درصد از افراد عوارض جانبی داشتند.
  • در صورت گزارش، عوارض جانبی برای خار مریم معمولاً اختلالات روده مانند اسهال، حالت تهوع یا نفخ است.

 

به برخی افراد توصیه می شود در مصرف خارمریم مراقب باشند. این شامل:

  1. زنان باردار: هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی آن در زنان باردار وجود ندارد، بنابراین معمولاً به آنها توصیه می شود از مصرف این مکمل خودداری کنند.
  2. افرادی که به گیاه آلرژی دارند: خارمریم ممکن است در افرادی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند، واکنش آلرژیک ایجاد کند.
  3. افراد مبتلا به دیابت: اثرات کاهش قند خون خارمریم ممکن است افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر کاهش قند خون قرار دهد.
  4. افرادی که شرایط خاصی دارند: خارمریم می تواند اثرات استروژنی داشته باشد، که ممکن است شرایط حساس به هورمون، از جمله برخی از انواع سرطان پستان را تشدید کند.

 

نتیجه کلی

خارمریم یک مکمل بی خطر است که پتانسیل آن را به عنوان یک درمان مکمل برای شرایط مختلف از جمله بیماری کبد، سرطان و دیابت نشان می دهد.

با این حال بسیاری از مطالعات کوچک هستند، که ارائه راهنمایی های قطعی در مورد این مکمل یا تایید اثرات آن را دشوار می سازد.

به طور کلی تحقیقات با کیفیت بیشتری برای تعیین دوزها و اثرات بالینی این گیاه جذاب مورد نیاز است.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

healthline

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x