فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1653

تشخیص آرتریت با استفاده از MRI

از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای به دست آوردن تصاویری از اندام ها، بافت ها و سایر ساختارهای بدن استفاده می کند. به طور معمول تصاویر حاصل از آزمایش MRI نسبت به سایر آزمایش‌های تصویربرداری جزئیات بیشتری دارند...

تشخیص آرتریت در ام آر آی

 

ام آر آی در تصویربرداری پزشکی، تشخیص آرتریت در مراحل اولیه و ارزیابی شدت آن را ممکن کرده است.

تشخیص آرتریت با استفاده از MRI

اسکن های MRI ابزاری قدرتمند برای تشخیص آرتریت هستند، زیرا نسبت به اشعه ایکس و تصویربرداری اولتراسوند حساس تر می باشند.

 MRIدارای هزینه بیشتری نسبت به برخی آزمایش‌های تصویربرداری دیگر است، بنابراین برخی از کلینیک‌ها ممکن است از آن فقط در آزمایش‌های بالینی یا برای ارزیابی شرایط خاص مانند اسپوندیلوآرتریت استفاده کنند.

آرتریت وضعیتی است که باعث درد و التهاب در مفاصل می شود. تشخیص زودهنگام آرتریت می تواند به افراد کمک کند تا زودتر به درمان موثر دسترسی پیدا کنند و پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

آرتریت بیشتر مفاصل و بافت های اطراف را درگیر می کند. هر گونه آسیب در این نواحی در اسکن MRI قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین ببینید:

انواع آرتریت و درمان آن

رادیولوژیست به دنبال علائم زیر است:

  • آسیب به غضروف
  • خارهای استخوانی (استئوفیت)
  • پارگی در رباط ها
  • افزایش تراکم استخوان
  • سینوویت یا التهاب غشا سینوویال در مفاصل
  • ادم مغز استخوان، که تجمع مایع در مغز استخوان است
  • افیوژن مفصلی (آب آوردن زانو)

سی تی اسکن ممکن است برای ارزیابی تراکم استخوان بهتر باشد.  پزشک همچنین می تواند از اسکن DEXA یا اشعه ایکس ساده استفاده کند.

در حالی که خارهای استخوانی در اسکن MRI ظاهر می شوند، تصاویر اشعه ایکس بهترین گزینه برای تشخیص این موارد هستند MRI .برای بررسی بافت نرم روی استخوان گزینه مناسب تری محسوب می گردد.

در مقایسه با سایر تکنیک های تصویربرداری پزشکی، اسکن MRI بسیار حساس است و تصاویر دقیقی را ارائه می دهد. هنگامی که به یک مفصل نگاه می کنند، می توانند هم استخوان و هم بافت های اطراف را نشان دهند.

 MRIمی تواند نشان دهد که آیا آسیبی به استخوان وارد شده است، که می تواند در مراحل بعدی بیماری رخ دهد.

 MRIهمچنین می‌تواند تصاویر دقیقی از بافت اطراف ارائه دهد، که به پزشکان اجازه می‌دهد تا زودتر از زمانی که از اشعه ایکس استفاده می‌کردند، التهاب در بافت‌های نرم را تشخیص دهند.

 MRIمی تواند فرسایش استخوان را در جهت اینکه آرتریت چقدر غضروف پوشش مفصل را از بین می برد مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهد.

 

دو مورد از رایج ترین انواع آرتریت که پزشک ممکن است با استفاده از MRI ​​به دنبال آن باشد عبارتند از:

استئوآرتریت: وضعیتی که در آن بافتی که استخوان‌های مفاصل را می‌پوشاند تجزیه می‌شود. معمولاً با افزایش سن یا به دلیل آسیب قبلی به مفصل رخ می دهد و باعث ساییدگی مفاصل روی یکدیگر می شود.

آرتریت روماتوئید: یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب در بافت سینوویال که مفاصل را می پوشاند. بیماری های خودایمنی زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت ها و قسمت های بدن خود حمله می کند.

 

استئوآرتریت در مقابل آرتریت روماتوئید

 MRIمی تواند به وضوح برخی از علائم آرتروز را شناسایی کند، از جمله اینکه آیا غضروف فرسوده شده است یا خیر.

ام آر آی همچنین می تواند علائم آرتریت روماتوئید را تشخیص دهد، اما پزشک از انواع آزمایش های دیگر مانند آزمایش خون نیز استفاده می کند.

پزشکان با استفاده از MRI ​​می توانند بین بافت نرم و مایعات تمایز قائل شوند. این بدان معنی است که آنها می توانند علائم آرتریت روماتوئید، مانند التهاب و وضعیت غشای سینوویال را ارزیابی کنند.

غشای سینوویال مفاصل را می پوشاند و از آنها محافظت می کند. در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می تواند بزرگ شود (ضخیم شدن سینوویال).

انجام اسکن MRI یک روش بسیار ایمن با عوارض جانبی کم در اکثر افراد است.

به طور معمول، افرادی که MRI انجام می دهند، نیازی به آمادگی خاصی ندارند، اگرچه ممکن است نیاز به تعویض لباس داشته باشند.

از آنجایی که دستگاه های ام آر آی از آهنرباهای قدرتمند استفاده می کنند، حذف هر گونه اجسام فلزی، مانند ساعت یا جواهرات، قبل از اسکن ضروری است.

اسکنر MRI یک دستگاه بزرگ است. فرد بر روی تخت در وسط اسکنر دراز می کشد. بسته به اینکه چه قسمتی از بدن نیاز به اسکن دارد، موقعیت دقیق متفاوت خواهد بود.

همچنین ببینید:

آنچه در مورد کووید-19 و آرتریت باید بدانید

مدت زمان اسکن می تواند بین 45 تا 60 دقیقه در هر عضو بدن باشد.

در طول اسکن، مهم است که تا حد امکان ثابت بمانید. اسکنر در حین کار صداهای بلندی تولید می کند که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی یا اضطراب در برخی افراد شود.

همیشه امکان توقف اسکن MRI در هر نقطه وجود دارد. این می تواند از طریق دکمه زنگ در داخل اسکنر یا با استفاده از اینترکام باشد.

برخی از افراد، مانند کسانی که پیس میکرهای کاشته شده دارند، نمی توانند اسکن MRI انجام دهند.

 

سایر آزمایش تشخیصی آرتریت

پزشک همیشه علائم فیزیکی و سابقه پزشکی فرد را در طول تشخیص ارزیابی می کند. آنها ممکن است دما، ضربان قلب را ثبت کنند یا غدد متورم را بررسی کنند.

در برخی موارد، تصویربرداری پزشکی برای ارزیابی هرگونه آسیب یا تایید تشخیص ضروری خواهد بود. در حالی که MRI یکی از گزینه‌ها است، اشعه ایکس می‌تواند خارهای استخوانی و نزدیک شدن بیش از حد استخوان‌های مفاصل را نشان دهد.

آزمایش احتمالی دیگر سی تی اسکن است. این موارد برای تشخیص ضایعات استخوانی مفید هستند.

پزشک همچنین ممکن است از اسکن اولتراسوند برای تشخیص مشکلات در بافت سینوویال یا تاندون ها استفاده کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

احساس درد یا درد جزئی در اطراف مفاصل طبیعی است. این موضوع با افزایش سن یا پس از ورزش شدید رایج است.

اما اگر درد مفاصل چند روز زمان ببرد، همراه با تورم باشد یا انجام کارهای روزانه را دشوار سازد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

خلاصه کلی

اسکن MRI برای تشخیص آرتریت بسیار مفید است. آنها می توانند تصاویر دقیقی از مفصل و بافت های اطراف ارائه دهند.

این تصاویر به پزشکان کمک می کند تا تشخیص دقیق ارائه دهند و شدت بیماری را ارزیابی کنند.

اسکن MRI برای آرتریت به طور کلی یک روش بی خطر است. در برخی موارد، پزشکان ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند اشعه ایکس و سونوگرافی را نیز تجویز کنند.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x