فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 898

10 دلیل برای اینکه همیشه شکم دارید وجود دارد

برسی علائم زیر هنگام دچار شدن به نفخ واجب است : تب بثورات پوستی یا کهیر آبریزش چشم، خارش گلو و سایر علائم واکنش آلرژیک یبوست یا اسهال استفراغ یا حالت تهوع خون در ادرار یا مدفوع شما لاغری ناخواسته مشکل رفتن به دستشویی و ...

نفخ معده این روز ها بسیار رایج است و "اپیدمی" نامیده می‌شود. با رژیم های غذایی نامناسب اکثر افراد، استرس زیاد، نیاز به دارو های روزانه و قرار گرفتن در معرض آلاینده های مختلف، جای تعجب نیست که آنها بیشتر از روز هایی دچار نوعی نفخ می‌شوند.

همیشه شکم دارید؟ 10 دلیل وجود دارد

در حالی که نفخ شکم ناراحت کننده است حتی وقتی با گاز یا نیاز به دوش گرفتن به حمام می‌آید شرم آور است، ممکن است مشکلی بزرگتر از آن باشد که فکر می‌کنید. نفخ معده گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی سلامتی باشد که در زیر سطح زمین در کمین است. این یکی از رایج ترین علائم کاندیداست.

علائم  معده نفخ زده

داشتن معده نفخ با بدست آوردن توده چربی واقعی در اطراف معده متفاوت است، زیرا نفخ موقت است و بیشتر به دلیل گیر افتادن هوا در اطراف شکم شما ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که به سمت خارج باز شود. به زبان ساده، " نفخ " بودن احساس وجود گاز جمع شده در سیستم هضم است که باعث می‌شود معده شما به طرز ناخوشایندی بیرون بیاید. بعضی از افراد حتی در اطراف و با شوخی می‌گویند که وقتی نفخ شکم آنها بسیار بد می‌شود "باردار به نظر می‌رسند".

همچنین ببینید:

7 دلیل که احتمالاً روده‌ای ناسالم دارید (و 5 راه برای بهبود سلامت روده)

خوشبختانه، در بعضی موارد، نفخ معده موضوعی نیست که بتواند باعث نگرانی شود. این مشکل معمولاً با ایجاد برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی و روال شما پاک می‌شود، البته نه همیشه. همراه با احساس سیری، ضعف و درد در شکم، باید بررسی کنید که معده نفخ شما همزمان با سایر علائم در بدن رخ می‌دهد یا خیر. 

هنگامی که احساس نفخ می‌کنید، علائم دیگر را بررسی کنید، از جمله:

تب

بثورات پوستی یا کهیر

آبریزش چشم، خارش گلو و سایر علائم واکنش آلرژیک

یبوست یا اسهال

استفراغ یا حالت تهوع

خون در ادرار یا مدفوع شما

لاغری ناخواسته

مشکل رفتن به دستشویی

درد در اطراف غدد لنفاوی، از جمله در کشاله ران، گلو یا زیر بغل

خستگی

مه مغز و مشکل در تمرکز

پریود های نامنظم

بواسیر

علائم نفخ شکم، دکتر آکس

چه عواملی باعث ایجاد نفخ معده می‌شوند؟

شاید از خود بپرسید که چه عواملی باعث نفخ معده می‌شود. ده ها دلیل مختلف مخفیانه وجود دارد که ممکن است دچار نفخ شکم شوید. آلرژی، عدم تعادل هورمونی، اختلال عملکرد تیروئید، مشکلات روده و موارد دیگر. به نظر می‌رسد محدود کردن مقصر دشوار باشد، اما هرچه اطلاعات بیشتری در مورد واکنش خود نسبت به غذا ها و شرایط مختلف بدست آورید، ایده بهتری درباره علت ایجاد علائم خود خواهید داشت.

نفخ شکم خود به طور معمول مشکل هضم غذا است. بسیاری از موارد مختلف می‌توانند بر سلامت روده، توانایی متابولیسم صحیح مواد غذایی و همچنین راه بدن برای دفع زباله به طور طبیعی تأثیر بگذارند. از آنجا که عوامل مختلفی می‌توانند در نفخ معده نقش داشته باشند: از جمله برخی از آنها کاملاً نامرتبط به نظر می‌رسند، مانند خواب یا استرس، که بر اساس آنها می‌توانید در هر زمان از روز یا ماه نفخ پیدا کنید.

برخلاف تصور اکثر مردم، نفخ شکم با حمل توده چربی اضافی یا حتی " وزن آب " برابر نیست. مایعات در واقع نمی‌توانند در معده شما جمع شوند، اگرچه ممکن است نفخ کرده باشید و در سایر قسمت های بدن (مانند مچ پا، صورت و پا ها) احتباس آب داشته باشید، در حالی که نفخ معده دارید، اگر شرایطی داشته باشید که باعث ایجاد هر دو شود.

برای بسیاری از افراد، علت گاز زیاد در روده ها به موارد زیر خلاصه می‌شود: هضم ناکافی پروتئین (باعث تخمیر برخی مواد غذایی)، عدم توانایی در تجزیه کامل قند و کربوهیدرات ها (برخی ترکیبات پیچیده قند به وجود آنزیم ها برای هضم کامل نیاز دارند، با این وجود افراد ممکن است فاقد این موارد باشند) و عدم تعادل در باکتری های روده. در دستگاه گوارش، تریلیون ها باکتری سالم و ناسالم وجود دارد که با هم رقابت می‌کنند، وقتی "باکتری های بد" به یک دلیل بیش از حد خوب باشند، عدم تعادل می‌تواند منجر به نفخ شکم و گاز زیاد شود.

با تعیین اینکه آیا شما ممکن است با یک مسئله اساسی زمینه سلامتی روبرو شوید که می‌تواند باعث نفخ شکم شود، شروع کنید.

10 علت احتمالی معده نفخ زده

اختلالات گوارشی

نگهداری مایعات

کمبود آب بدن

یبوست

حساسیت های غذایی یا سایر حساسیت ها

رشد بیش از حد باکتری روده کوچک

عفونت

انسداد روده

تغییرات هورمونی

سرطان

1. اختلالات گوارشی

اکثر افرادی که با اختلالات عملکردی مختلف دستگاه گوارش مانند IBS، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک سر و کار دارند، نفخ، گاز، اتساع و سایر علائم را دارند. برخی گزارش ها نشان می‌دهد که نفخ معده توسط 23 تا 96 درصد افراد مبتلا به IBS، با 50 درصد با سوء هاضمه عملکردی و 56 درصد با یبوست مزمن تجربه می‌شود.

2. احتباس مایعات (ادیما یا آسیت نامیده می‌شود)

گاهی اوقات می‌توان مایعات بدن را در اطراف بدن ذخیره کرد، از جمله نزدیک شکم یا ناحیه لگن، که باعث نفخ بیش از حد و افزایش موقتی وزن می‌شود. همچنین ممکن است متوجه تنگ شدن جواهرات و لباس ها، تورم اضافی و درد در اطراف مفاصل یا گرفتگی پوست شوید. احتباس مایعات در شکم به عنوان آسیت شناخته می‌شود و می تواند نشانه‌ای از وضعیت سلامتی جدی تر باشد. آسیت می‌تواند به دلیل عفونت شکمی، بیماری کبدی یا حتی به ندرت حتی به دلیل سرطان باشد. 

سایر علائم نارسایی کبد یا هپاتیت، از جمله زردی پوست، تغییر رنگ سفید چشم یا درد در شکم را بررسی کنید. سرطان معده اغلب اوایل علائم را نشان نمی‌دهد. با این حال، علاوه بر نفخ، ممکن است کاهش ناخواسته وزن، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ خون و درد شکم را تجربه کنید. 

3. کمبود آب بدن

تا به حال یک روز پس از خوردن غذا های شور یا نوشیدن الکل متوجه شده اید که در نتیجه دچار کم آبی و نفخ شکم می‌شوید؟ به نظر می‌رسد این ضد عفونی باشد، اما هرچه آب بیشتری بنوشید (یا در غذا های سنگین آب مصرف کنید) و هیدراته تر باشید، نفخ شکم شما کاهش می‌یابد. کمبود آب و عدم تعادل الکترولیت هضم را متوقف می‌کند و "منظم ماندن" را دشوار می‌کند.

وقتی بدن شما سعی می‌کند از کم آبی بدن را بازیابی کند، آب اضافی را نگه می‌دارد تا از تکرار وضعیت جلوگیری کند. به علاوه، ممکن است دچار یبوست شوید. این بدان معناست که وقتی بالاخره مایعات بیشتری می‌نوشید، احتمالاً آنها را در قسمت میانی خود ذخیره کرده و احساس پف کرده اید.

4. یبوست

این ممکن است بارزترین دلیل نفخ شکم شما باشد، شما باید به دستشویی بروید! یبوست می‌تواند باعث مدفوع در روده شود و احساس درد معده، ناراحتی و گاز را در شما ایجاد کند. بزرگترین دلایل یبوست شامل کم خوردن فیبر، کم نوشیدن آب، کم تحرکی و پرهیز از فعالیت بدنی و استرس است.

5. آلرژی یا حساسیت غذایی

اغلب، آلرژی های غذایی، حساسیت ها یا عدم تحمل ها (مانند عدم تحمل لاکتوز) از دلایل عمده گاز و نفخ است. غذا هایی که باعث گاز شامل محصولات لبنی، غذا های حاوی گلوتن (ترین نان، ماکارونی، رول، غلات، حبوبات، و غیره) و انواع خاصی از کربوهیدرات 

ده ها حساسیت غذایی احتمالی دیگر (مانند صدف، آجیل و تخم مرغ) وجود دارد، اما احتمالاً می‌دانید که این همان چیزی است که شما نسبت به آن واکنش نشان می‌دهید زیرا علائم معمولاً بیشتر دیده می‌شوند. رد کردن FODMAP ممکن است مشکل باشد زیرا انواع مختلفی وجود دارد و همه از نظر تحمل منحصر به فرد هستند. یک رژیم غذایی از بین برنده می‌تواند به شما کمک کند مشخص کنید کدام غذا ها ممکن است باعث نفخ شوند (مثلاً سیب یا آووکادو) زیرا به درستی تجزیه و هضم نمی‌شوند.

6. رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO)

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) به دلیل وجود مقادیر زیاد باکتری های غیرعادی در دستگاه گوارش، معمولاً در روده (دیس باکتریوز) ایجاد می‌شود، جایی که پس از مصرف آنتی بیوتیک یا به دلیل التهاب و هضم ضعیف، می‌تواند در آن جمع شود. به طور معمول، سویه های مختلف باکتری در تعادل مناسب در روده بزرگ هستند، که به جذب مواد مغذی ضروری کمک می‌کند. اما هنگامی که باکتری های مضر به آن حمله کرده و آن را تسخیر می‌کنند، می‌تواند به پوشش داخلی معده همراه با علائم متعددی آسیب برساند. برخی از غذا ها قادر به ایجاد علائم SIBO و حساسیت های مرتبط در دستگاه گوارش هستند، از جمله FODMAPS، که در برخی موارد می‌تواند در طی هضم به طور غیر طبیعی تخمیر شود.

7. عفونت

اگر با عفونت روبرو شوید می‌توانید نفخ کرده و متورم شوید، زیرا باعث افزایش سطح التهاب می‌شود، که به دلیل افزایش تعداد گلبول های سفید خون در اطراف لگن، اندام های ادراری و دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. علائم تب، قرمزی و درد و تورم غدد لنفاوی را که معمولاً همراه با عفونت جدی هستند، بررسی کنید.

8. انسداد روده

گاهی اوقات یک معده به شدت نفخ می‌کند (اگرچه در واقع معده شما نیست که نفخ کرده باشد) همراه با یبوست، حالت تهوع و استفراغ، به دلیل انسداد روده است که می‌تواند توسط بافت اسکار یا تومور در روده کوچک ایجاد شود. روده بزرگ، از جمله دلایل دیگر است. وقتی اینها رشد می‌کنند و به روده فشار می‌آیند، روده ها مسدود می‌شوند و در مایع و مدفوع نگه داشته می‌شوند. احتمالاً می‌دانید که این همان چیزی است که با آن روبرو هستید زیرا معمولاً بسیار دردناک است و شما را از رفتن به طور معمول به دستشویی متوقف می‌کند. اگر مشکوک به انسداد روده هستید، مراجعه به پزشک و فوراً درمان پزشکی مهم است زیرا این شرایط منجر به پارگی روده می‌شود، که یک اورژانس پزشکی بالقوه کشنده است.

9.  تغییرات هورمونی

شناخته شده است که PMS باعث نفخ شکم و مشکلات گوارشی می‌شود، زیرا شما را مستعد یبوست و احتباس مایعات می‌کند. این مسئله معمول است و جای نگرانی نیست، مگر اینکه علائم جدی دیگری مانند چرخه قاعدگی نامنظم، فیبروم یا گرفتگی شدید را مشاهده کنید. داشتن نفخ معده قبل یا در طول دوره قاعدگی بسته به چرخه شما ممکن است متفاوت باشد و برخی از خانم ها تا دو هفته احتباس شدید آب را تجربه می‌کنند.

چرا زنان قبل، در حین و بعد از چرخه قاعدگی دچار نفخ شکم می‌شوند؟ در روز های ابتدایی چرخه زن که گاهی اوقات مرحله فولیکولار نامیده می‌شود. سطح استروژن افزایش می‌یابد در حالی که پوشش رحم ضخیم می‌شود. همچنین با بروز تخمک گذاری و تجمع مایعات و خون، نفخ شکم نیز تقویت می‌شود. به طور معمول وقتی زن پریود می‌شود، ریزش مایعات، بافت و خون اضافی را تجربه می‌کند که معمولاً منجر به از بین رفتن نفخ می‌شود.

10. سرطان

گرچه علت نفخ بیشتر افراد نیست، اما یکی از نشانه های سرطان در روده بزرگ یا رحم نفخ است. به همین دلیل مهم است که اگر همه راه های دیگر برای کاهش نفخ و مشکلات گوارشی را امتحان کرده اید اما هنوز به نظر نمی‌رسد که چه عواملی باعث ایجاد علائم می‌شود، با پزشک صحبت کنید.

بهترین و بدترین غذا ها برای نفخ شکم

رژیم شما نقش مهمی در تنظیم میزان هوا و مدفوع موجود در دستگاه گوارش شما دارد. برای اینکه "روان" جریان داشته باشد، می‌خواهید یک رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید که هر روز حدود 25 تا 30 گرم یا حتی بیشتر از آن مصرف کنید. هنگامی که مقدار زیادی غذای کامل، از جمله سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها، حبوبات و دانه های باستانی زیاد می‌خورید، این خیلی دشوار نیست. مطمئناً می‌تواند به شما کمک کند تا علائم خود را پس از مصرف برخی از غذا های شناخته شده که باعث نفخ شکم می‌شوند ردیابی کنید، اما به یاد داشته باشید که نفخ شکم ناشی از کل سبک زندگی شما است، نه فقط غذای موجود در بشقاب.

همچنین ببینید:

یبوست چیست!؟ دلایل و راه های درمان یبوست

برخی از بهترین غذا ها برای کمک به مبارزه با نفخ معده عبارتند از: 

پروبیوتیک ها: "باکتری های خوب" به نام پروبیوتیک ها مانند اشکال روده دوستانه در دستگاه گوارش شما عمل می‌کنند، باکتری های بد را از بین می‌برند که می‌توانند مسائل و واکنش های گوارشی را تحریک کنند. شما می‌توانید مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید، اما به دست آوردن آنها از طریق غذا های طبیعی پروبیوتیک مانند کیمچی، کلم تره، ماست، کفیر و کومبوچا نیز مفید است.

لبنیات خام: در مورد لبنیات، من همیشه مصرف لبنیات خام را توصیه می‌کنم برخلاف نوع معمولی که در سوپرمارکت ها به فروش می‌رسد، که به صورت پاستوریزه، یکدست شده است. فرایند های تولید می‌توانند آنزیم های مورد نیاز برای هضم مناسب را از بین ببرند، حتی در حدی که برخی از افرادی که فکر می‌کنند علائم عدم تحمل لاکتوز را دارند، می‌توانند محصولات لبنی خام را بدون واکنش منفی مصرف کنند. همچنین به شما کمک می‌کند تا از ماست های با طعم، که دارای مواد مصنوعی هستند، به جای پنیر نرم، پنیر های کهنه / خام مصرف کنید و به جای شیر که لاکتوز کمتری دارد، کفیر / ماست مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات غنی از آب: سبزیجات و میوه هایی که آب، الکترولیت های کلیدی و آنزیم های مفید را تأمین می‌کنند، بهترین دوست شما در مورد رفع نفخ معده به طور طبیعی هستند. سبزیجات برگ خام یا پخته، خیار، کرفس، رازیانه، کنگر فرنگی، خربزه، توت، سبزیجات بخارپز و سبزیجات کشت شده و تخمیر شده بیشتر بخورید.

گیاهان  ادویه ها و چای ها: گیاهان تسکین دهنده هضم طبیعی مانند زنجبیل، قاصدک، آلوئه ورا و رازیانه هزاران سال است که برای تسکین شکم ناراحت کننده استفاده می‌شود. بسیاری از گیاهان مانند ادرار آور عمل می‌کنند و به بدن کمک می‌کنند مایعات اضافی را آزاد کند، در حالی که برخی مانند زنجبیل می‌توانند به معده کمک کنند تا محتوای خود را آزاد کرده و عضلات دستگاه گوارش را شل کند و یبوست را برطرف می‌کند. سعی کنید انواع گیاهان تازه زمین (جعفری، پونه کوهی، رزماری و غیره)، ریشه زنجبیل پوست تازه، آب آلوئه ورا، چای های گیاهی یا از روغن های اساسی را بخورید. فراموش نکنید که آبگوشت استخوان و چای سبز نیز ضد التهاب و گزینه های بسیار خوبی برای تقویت سلامت روده هستند.

حالا که دانستید چه چیزی باید بخورید، بیایید برخی از غذا هایی را که ممکن است نفخ شما را بدتر کنند، بررسی کنیم. بیشتر اوقات، بعضی از این غذا ها ممکن است مقصر باشند:

شکر و میان وعده های شیرین: شکر به راحتی در روده تخمیر می‌شود، می‌تواند به رشد بیش از حد کاندیدا کمک کرده و التهاب را تقویت کند.

بیشتر محصولات لبنی: اینها شامل ماست های با طعم و مزه همراه با شکر و مواد مصنوعی هستند، اما انواع دیگری نیز وجود دارد زیرا فرآیند های تولید امروزی می‌توانند آنزیم های مهم لبنیات را از بین ببرند.

غلات تصفیه شده و فرآورده های دانه‌ای: هضم گلوتن برای بسیاری از افراد دشوار است و همچنین در برخی موارد ذرت، جو دوسر و سایر غلات نیز هضم می‌شوند.

در بعضی موارد هضم سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، پیاز و حتی سیر: اینها حاوی گوگرد و انواع خاصی از کربوهیدرات های FODMAP هستند.

لوبیا و حبوبات، که می‌توانند گاز را تقویت کنند

نوشیدنی های گازدار

آدامس

در بعضی موارد، انواع خاصی از میوه های قابل تخمیر، از جمله سیب، هلو و سایر میوه های سنگی و آووکادو می‌توانند باعث نفخ شکم شوند.

شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی: اینها شامل آسپارتام، سوربیتول، مانیتول و زایلیتول هستند.

نکات و مکمل های دیگری که می‌توانند در مبارزه با نفخ شکم کمک کنند:

1. با دکتر خود صحبت کنید

از آنجا که بسیاری از اختلالات، عوامل و بیماری های مختلف می‌تواند باعث نفخ معده شود، بهتر است برخی از آزمایشات را توسط پزشک انجام دهید، در صورتی که نمی‌توانید موضوع اصلی را کشف کنید. یک آزمایش تشخیصی برای تعیین علت نفخ وجود ندارد، اما پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد با انجام آزمایشاتی از قبیل: تجزیه و تحلیل مدفوع، آزمایش خون، سونوگرافی برای بررسی انسداد، اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند. آزمایش انما و تخلیه معده، مانومتری مری، آزمایش تنفس، آندوسکوپی یا کولونوسکوپی با نمونه برداری.

2. کمی ورزش کنید

فعال بودن به عملکرد بهینه دستگاه گوارش کمک می‌کند، زیرا می‌تواند با یبوست مقابله کند، گردش خون را ادامه دهد و مایع لنفاوی را در سراسر بدن حرکت دهد، که به شما کمک می‌کند تا "سم زدایی" کنید. سعی کنید با انجام کاری فعال در اکثر روز های هفته و حداقل 30-60 دقیقه بیشترین سود را از ورزش ببرید. و بعد از آن از نوشیدنی های ورزشی شیرین صرف نظر کنید!

نمی‌دانید آیا تمرین شما هرگز می‌تواند باعث نفخ شکم شما شود؟ در بعضی موارد می‌تواند، به خصوص اگر در مصرف آن زیاده روی کنید. بیش از حد تمرین باعث می‌شود بدن به یک حالت استرس زا تبدیل شود، که باعث می‌شود غدد فوق کلیوی مقدار بیشتری هورمون استرس کورتیزول را آزاد کنند. اطمینان حاصل کنید که ورزش روزمره شما از سلامت کلی شما پشتیبانی می‌کند و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، نه برعکس، باعث آشفتگی سطح مایعات، هضم ضعیف و استرس اضافی می‌شود.

3. به اندازه کافی آب بنوشید

برای اینکه مطمئن شوید فیبر می‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، می‌توانید آب کافی بنوشید تا نفخ شکم را شکست دهید. هیچ عدد جادویی برای شما مناسب نیست، اما با داشتن حداقل شش تا هشت لیوان در روز شروع کنید. هیدراته ماندن برای ضرب و شتم نفخ ضروری است، اما وقتی صحبت از انتخاب نوشیدنی می‌شود، عاقلانه انتخاب کنید.

نوشیدنی های گازدار، به خصوص اگر مملو از مواد مصنوعی و شیرین کننده باشند، می‌توانند باعث بدتر شدن نفخ شکم شوند. الکل همچنین می‌تواند باعث نفخ شکم و نوشیدنی های کافئین دار نیز برای برخی از افراد شود. بهترین شرط بندی شما آب ساده، آبی است که با خلال میوه های تازه یا گیاهان (مانند لیمو، گریپ فروت، ریحان و غیره) تزیین شود یا چای گیاهی.

4- استرس را کاهش دهید

تا به حال متوجه شده‌اید که چگونه عصبی، خسته، غمگین یا غرق در هضم هستید، هضم غذا کاملاً خراب است؟ استرس و اضطراب تا حد زیادی بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد. این به این دلیل است که روده و مغز شما از طریق عصب واگ بسیار نزدیک ارتباط برقرار می‌کنند، یعنی "اتصال روده مغز". در پوشش دستگاه گوارش شما شبکه‌ای از بافت مدار وجود دارد که از طریق پیام های هورمونی و شیمیایی با سیستم عصبی مرکزی شما ارتباط برقرار می‌کند، سیستم عصبی روده (ENS) نامیده می‌شود. مغز شما ENS را به تولید آنزیم ها، بزاق و ترشحات کمک می‌کند تا به هضم غذا کمک کنند، همراه با هورمون های کنترل کننده اشتهای شما.

مضطرب یا غمگین بودن می‌تواند باعث تغییراتی در این خط ارتباطی شود. مغز شما در تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از آن در جای دیگر، توجه را از هضم مناسب منحرف می‌کند. مقادیر زیاد استرس سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد، که می‌تواند سطح قند خون را تغییر داده و نحوه ترشح هورمون های دیگر را تغییر دهد، گاهی اوقات باعث گرسنگی بیش از حد، یبوست و ذخیره مایعات می‌شود.

علاوه بر این، استرس خوردن یک رژیم درمانی را آسان نمی‌کند و در عوض معمولاً شما را به سمت غذا های راحتی که معمولاً باعث نفخ شکم می‌شوند، می‌کشاند. متابولیسم تنبل و سیستم هضم را با غذا های سنگین بیش از حد ترکیب کنید و یک دستورالعمل برای فاجعه دارید. راه حل؟ برای تمرین غذا خوردن آگاهانه و کاهش هر چه بیشتر استرس، هر آنچه می‌توانید انجام دهید، از جمله ورزش، مدیتیشن، نماز و صرف وقت بیشتر برای انجام کارهایی که دوست دارید.

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

draxe

everydayhealth

دیدگاه تان را بنویسید

 

x