فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1189

سلولیت چیست؟ راه های پیشگیری و درمان

سلولیت در اثر رسوبات چربی در زیر پوست ایجاد می شود که منجر به ایجاد توده درپوست فرد می گردد ...

سلولیت ظاهر گودی پوست است که برخی از افراد روی باسن، ران و شکم خود دارند. سلولیت به دلیل تفاوت در نحوه توزیع سلول های چربی، ماهیچه ها و بافت همبند در پوست مردان و زنان دیده می شود، که البته سلولیت در زنان خیلی بیشتر نسبت به مردان شایع است.

سلولیت چیست؟ راه های پیشگیری و درمان

 

رسوبات چربی که بافت های همبند زیر پوست را تحت فشار قرار می دهند و باعث تحریف آنها می شوند، باعث ایجاد توده می شوند و منجر به تغییراتی در ظاهر پوست می شوند. پزشکان از سلولیت به عنوان پانیکولوپاتی فیبروسکلروتیک ادماتوس (EFP) یاد می کنند.

سلولیت ارتباطی با بیماری موسوم به سلولیت ندارد که یک عفونت باکتریایی گسترده یا التهاب پوست و بافت های زیر است.

همچنین ببینید:

لیزر لیپولیز چیست؟ (موارد استفاده و عوارض آن)

چه چیزی باعث سلولیت می شود؟

وراثت، ضخامت پوست، جنسیت، میزان و توزیع چربی بدن و سن می توانند بر میزان وجود یا قابل مشاهده سلولیت تأثیر بگذارند. سلولیت به دلیل کوچک شدن یا کوتاه شدن بافت فیبری ایجاد می شود. در حالی که سلولیت در زنان بیشتر از مردان رایج است، مردان نیز می توانند به سلولیت مبتلا شوند. سلولیت در افراد از هر نژادی که در سراسر جهان زندگی می کنند رخ می دهد. اگرچه هورمون های زنانه ممکن است در ایجاد این الگوی توزیع چربی نقش داشته باشند، اما سلولیت با هورمون درمانی قابل درمان نیست.

 

عوامل خطرساز سلولیت چیست؟

سلولیت در زنان بیشتر از مردان شایع است. داشتن سابقه خانوادگی سلولیت یکی دیگر از عوامل خطر است. بارداری و شیوه زندگی غیر فعال ممکن است خطر ابتلا به سلولیت را افزایش دهد.

 

علائم و نشانه های سلولیت چیست؟

سلولیت باعث تیرگی پوست و برآمدگی می شود. سلولیت بیشتر در ناحیه لگن، باسن و شکم قرار دارد. گاهی اوقات در سینه ها، بالای بازوها یا نیز رخ می دهد.

 

پزشکان چگونه سلولیت را تشخیص داده و ارزیابی می کنند؟

هیچ آزمایش تشخیصی برای سلولیت وجود ندارد.

 

سلولیت را چه متخصصانی درمان می کنند؟

از آنجا که سلولیت یک مشکل زیبایی است، پزشکان زیبایی از جمله جراحان پلاستیک و برخی از متخصصین پوست ممکن است برخی از درمان ها را برای سلولیت ارائه دهند.

 

درمان سلولیت چیست؟

بسیاری از افراد از ظاهر سلولیت خوششان نمی آید و ترجیح می دهند تا آنجا که ممکن است پوستی صاف داشته باشند، بنابراین مقالات زیادی در مورد سلولیت و درمان های زیادی وجود دارد، از تغییرات رژیم غذایی گرفته تا کرم های سلولیت و درمان های دیگر.

 

برخی از درمان ها در مطالعات پزشکی بر سلولیت تأثیر می گذارد.  شامل موارد زیر است:

آکوستیک تراپی : (AWT) درمانی است که مطالعات نشان داده است ظاهر سلولیت را کاهش می دهد. این تکنیک امواج صوتی (همچنین صدا، فشار یا امواج ضربه ای) را در نواحی آسیب دیده اعمال می کند. به طور معمول درمان های متعدد و درمان های نگهدارنده ضروری است. 

لیزر: ایالات متحده برخی از دستگاه های نور درمانی را تصویب کرده است که مکش یا ماساژ را با نور درمانی برای کاهش موقت ظاهر سلولیت ترکیب می کند. درمانی است که ترکیبی از درمان لیزری سطح پایین با مکش و دستکاری پوست است.  یک درمان ترکیبی از لیزر و ماساژ درمانی است. این درمان ها برای حفظ ظاهر بهتر نیاز به جلسات درمانی متعدد و درمان های نگهدارنده دارند. سایر سیستم ها از درمان فرکانس رادیویی همراه با ماساژ و نور مادون قرمز یا فرکانس رادیویی در سطوح مختلف به طور همزمان استفاده می کنند. یک درمان لیزری با حداقل تهاجم، شامل قرار دادن فیبر لیزری کوچک در زیر پوست است.

روشی دیگر که شامل قرار دادن یک سوزن در زیر پوست برای شکستن نوارهای بافت پیوندی فیبری است که سلول های چربی را جدا می کند. نتایج این تکنیک می تواند تا دو سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

آزادسازی دقیق بافت با کمک خلا یکی دیگر از روش های جدید است که می تواند به شکستن نوارهای سخت بافت فیبری که در بروز سلولیت نقش دارند کمک کند. پزشک از دستگاهی حاوی تیغه های کوچک برای بریدن نوارهای بافت محکم استفاده می کند. در مقابل این عمل بافت چربی به سمت بالا حرکت می کند تا ظاهر پوست گود شده را پر کرده و کاهش دهد.

سایر درمان های پیشنهادی برای سلولیت مطالعات کمتری نسبت به روش های ذکر شده در بالا نشان می دهند. شامل موارد زیر است:

متیل گزانتین ها: متیل گزانتین ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که شامل آمینوفیلین، کافئین و تئوفیلین هستند. این مواد شیمیایی در بسیاری از کرم های سلولیت به دلیل توانایی آنها در تجزیه ذخایر چربی وجود دارد. عملکرد این کرم ها از طریق شکستن سلول های چربی می باشد و مشخص نیست که آیا مقدار کافی از مواد به داخل پوست نفوذ می کند یا نه؟

ماساژ: چندین دستگاه موجود است که مناطق تحت تاثیر سلولیت را ماساژ می دهد. این دستگاه ها از استوانه های نورد برای جمع آوری قسمت هایی از پوست و ماساژ آنها در داخل یک محفظه استفاده می کنند. یکی از نمونه های ماساژ درمانی Endermologie است، یک تکنیک فرانسوی که از اواسط دهه 1990 برای درمان سلولیت استفاده می شود. این تکنیک از دستگاهی استفاده می کند که نواحی آسیب دیده را مکش، کشیده و فشرده می کند. درمان ها معمولاً 30-45 دقیقه طول می کشد و 10-12 درمان معمولاً قبل از مشاهده نتایج لازم است. در حالی که ممکن است کاهش موقت ظاهر سلولیت رخ دهد، به نظر می رسد که این تکنیک به جای تغییر دائمی چربی در زیر پوست، توزیع مجدد چربی را انجام می دهد و مطالعات در مورد اثربخشی این درمان نتایج متناقضی را نشان داده است. افراد پس از دستیابی به اثر اولیه به درمان های منظم نگهداری نیاز دارند وگرنه سلولیت باز می گردد.

همچنین ببینید:

کهیر چیست؟(علائم ، علل و درمان کهیر)

لیپوساکشن با لیزر یک روش درمانی را به روش معمول حذف چربی با لیپوساکشن اضافه می کند. مطالعات هنوز نشان نداده است که آیا این می تواند یک درمان موثر برای سلولیت باشد یا خیر. لیپوساکشن شامل استخراج چربی از طریق خلاء آن از زیر پوست است و برای سلولیت موثر نیست. در واقع لیپوساکشن ممکن است ظاهر پوست را با مکیدن چربی موجود در زیر پوست بدتر کند. در نتیجه گودی اضافی پوست ایجاد می شود.

کرم های رتینول یا محصولات موضعی حاوی 0.3٪ رتینول نیز ممکن است تاثیری بر سلولیت داشته باشند. برخی افراد ادعا می کنند که این امر ظاهر سلولیت را کاهش می دهد. رتینول می تواند به ضخیم شدن پوست کمک کند که ممکن است ظاهر ظاهر سلولیت را توضیح دهد.  برای مشاهده نتیج، لازم است محصول را به مدت شش ماه یا بیشتر استفاده کنید.

کربوکسی تراپی یک روش پزشکی است که در آن متخصصان گاز دی اکسید کربن (CO2) را درست در زیر پوست تزریق می کنند. یک مطالعه کوچک نشان داد که این ممکن است در درمان سلولیت مفید باشد.

 

پزشکان به دلیل فقدان شواهد پزشکی در مورد اثربخشی آنها، درمان های زیر را توصیه نمی کنند:

مزوتراپی: مزوتراپی یک درمان بحث برانگیز برای سلولیت است که شامل تزریق مستقیم داروها یا مواد دیگر به بافت آسیب دیده است. اکثر متخصصان احساس می کنند که این درمان اثبات نشده و خطرناک است.

مکمل های غذایی: تعدادی از این محصولات به بازار عرضه شده اند و این آماده سازی ها ادعا می کنند که تأثیرات مثبتی بر بدن مانند افزایش متابولیسم، بهبود گردش خون، محافظت در برابر آسیب سلولی و تجزیه چربی ها دارند. ارزیابی چنین ادعاهایی دشوار است، همانطور که در مورد ادعاهای مشابهی که از طرف بسیاری از مکمل ها و درمان های جایگزین ارائه شده است، مشکل است. مفاهیمی مانند "متابولیسم" ، "گردش خون" یا "آسیب سلولی" را نمی توان به آسانی به صورت عینی اندازه گیری کرد تا مشخص شود آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر. علاوه بر این از آنجا که تجار این محصولات را به عنوان مکمل های غذایی می فروشند و نه به عنوان دارو آنها مشمول صلاحیت یا مقررات اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیستند. بنابراین آنها از رعایت استانداردهای علمی برای ایمنی و اثربخشی در مورد داروها معاف هستند. علاوه بر این، هیچ مطالعه بالینی معتبری برای حمایت از استفاده از این مکمل های غذایی برای درمان سلولیت وجود ندارد. برخی مکمل های غذایی برای درمان سلولیت نیز ممکن است خطرات سلامتی داشته باشند یا ممکن است با داروهای تجویزی خاصی تداخل داشته باشند. به عنوان مثال فرمولاسیون معروف به Cellasene حاوی ید است، که بسیاری از پزشکان هشدار می دهند ممکن است برای افرادی که مبتلا به تیروئید و سایر بیماری ها هستند مضر باشد.

کرایولیپولیز روشی است که مناطق کوچکی از چربی های ناخواسته را منجمد می کند. در حالی که ممکن است رسوبات چربی را کاهش دهد، ظاهر سلولیت را کاهش نمی دهد.

رژیم های سلولیت: ادعا می شود که در درمان سلولیت موثر است. طرفداران این رژیم ها ادعا می کنند که ترکیب غذاها در رژیم غذایی می تواند باعث کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مناطق آسیب دیده و کاهش سلولیت شود. با این حال هیچ مطالعه منتشر شده در پزشکی این ادعاها را تایید نکرده است. متخصصان به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی سالم می تواند احتباس مایعات را کاهش داده و سلامت کلی و ظاهر پوست را بهبود بخشد اما رژیم های غذایی خاصی که برای مقابله با سلولیت طراحی شده اند ارزشی ندارند.

 

نکاتی برای از بین بردن سلولیت و پیشگیری از آن

رعایت رژیم غذایی سالم و تقویت عضلات با ورزش منظم، رویکردهای منطقی برای حفظ تناسب اندام و صاف بودن بدن است.

بیماران باید قبل از آزمایش روش های جراحی، مکمل های غذایی یا تکنیک های پیچیده با ارزش اثبات نشده بسیار محتاط باشند.

سلولیت یک مشکل پزشکی نیست و پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی ندارد. اکثر درمان ها حتی آنهایی که مورد تأیید FDA هستند، فقط یک راه حل جزئی و موقت ارائه می دهند.

 

آیا می توان از سلولیت جلوگیری کرد؟

همیشه نمی توان از سلولیت جلوگیری کرد اما حفظ وزن سالم و ورزش منظم ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد. حفظ آب بدن (نوشیدن مایعات فراوان) و ترک سیگار نیز ممکن است سلولیت را کمتر به چشم بیاورد.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

medicalnewstoday

دیدگاه تان را بنویسید

 

x