فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1466

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی نوع رایج عفونت مقاربتی است که دراندام جنسی باعث درد وخارش می شود اگر به موقع درمان نشود خطر ناک است ...

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.

زگیل تناسلی هم زنان و هم مردان را درگیر می کند، اما زنان در معرض عوارض بیشتر زگیل تناسلی هستند.

زگیل تناسلی قابل درمان است، اما می توانند قابل برگشت باشند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده ای نرم هستند که در اندام تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط برخی از گونه‌های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود؛ و با گونه های پرخطری که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند، متفاوت هستند.

 HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است. مردان و زنانی که دارای رابطه جنسی هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای زنان خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم نیز شوند.

همچنین ببینید:

آیا می توان در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشت؟

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از عفونت دچار زگیل نشوید.

زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای زگیل ممکن است شبیه گل کلم باشد و ممکن است در لمس صاف یا کمی برآمدگی به نظر برسد. آنها ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ظاهر شوند.

 

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

آلت تناسلی مردان

کیسه بیضه

کشاله ران

ران

داخل یا اطراف مقعد

 

برای زنان، زگیل ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود:

داخل واژن یا مقعد

خارج از واژن یا مقعد

روی دهانه رحم

زگیل تناسلی همچنین ممکن است روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که با فردی مبتلا به HPV تماس جنسی دهانی داشته است ظاهر شود.

 

حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را مشاهده کنید، ممکن است علائمی مانند موارد زیر داشته باشید:

ترشحات واژن

خارش

خون ریزی

سوزش

اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

 

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 گونه از HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل است، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی به قدری رایج است که طبق نظریه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)  اکثر افراد دارای رابطه جنسی؛ در برخی مواقع به آن مبتلا می شوند.

با این حال، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی، خود به خود از بین می رود.

زگیل تناسلی معمولاً توسط گونه های HPV ایجاد می‌شود که با گونه هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، متفاوت است. زگیل نمی تواند از دست کسی به اندام تناسلی سرایت کند و بالعکس.

 

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد دارای رابطه جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، زگیل تناسلی برای گروه خاصی مانند موارد زیر بیشتر است:

دارای سن زیر 30 سال

مصرف سیگار

داشتن سیستم ایمنی ضعیف

سابقه کودک آزاری

فرزندان مادری که در حین زایمان به این ویروس مبتلا شده است

همچنین ببینید:

عفونت نفاس چیست؟

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی می گویند.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان واژن شود که اندام تناسلی خارجی زنان است. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعدی شوند.

 

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این عارضه، پزشک سوالاتی در مورد سلامتی و سابقه جنسی خواهد پرسید. این شامل علائمی است که فرد تجربه کرده است و اینکه آیا درگیر رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی، رابطه بدون کاندوم بوده است.

پزشک شما همچنین معاینه فیزیکی هر ناحیه ای را که مشکوک به زگیل است انجام می دهد.

 

زگیل تناسلی در خانم ها

از آنجایی که زگیل ها می توانند در اعماق بدن زنان ایجاد شوند، پزشک ممکن است نیاز به معاینه لگن داشته باشد. آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که به نمایان شدن زگیل ها کمک می کند.

پزشک ممکن است آزمایش پاپ انجام دهد که شامل گرفتن نمونه از ناحیه برای به دست آوردن سلول‌هایی از دهانه رحم است. سپس می توان این سلول ها را برای وجود HPV آزمایش کرد.

انواع خاصی از HPV ممکن است باعث نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ شود که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است برای نظارت بر هرگونه تغییر به یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی نیاز داشته باشید.

پزشک می تواند برای زنان آزمایش DNA انجام دهد. این مشخص می کند که چه گونه ای از HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

 

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، HPV  خود می تواند در سلول های پوست باقی بماند. این بدان معنی است که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار به آن مبتلا شوید. بنابراین مدیریت علائم مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد.

ممکن است بخواهید زگیل تناسلی را برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها درمان کنید. با این حال، شما نمی توانید زگیل تناسلی را با داروهای رفع زگیل بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

پزشک شما ممکن است درمان های موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 آلدرا

پودوفیلین و پودوفیلوکس

تری کلرواستیک اسید یا TCA

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نرفت، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها حذف کند:

الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی

فریز کردن زگیل

درمان های لیزری

برداشتن یا قطع زگیل

تزریق داروی اینترفرون

 

درمان های خانگی برای زگیل تناسلی

از درمان های OTC برای زگیل دست در زگیل تناسلی استفاده نکنید.  زگیل های دست و تناسلی توسط گونه های مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان های طراحی شده برای سایر نواحی بدن اغلب بسیار قوی تر از درمان های مورد استفاده در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از درمان های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر به همراه داشته باشد.

برخی از درمان های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای تایید از آنها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان کردن یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

واکسن‌های HPV به نام‌های گارداسیل و گارداسیل 9 می‌توانند از مردان و زنان در برابر شایع‌ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند و همچنین می‌توانند در برابر گونه های HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم محافظت کنند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن از سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل تناسلی این کار را انجام نمی دهد.

افراد تا سن 45 سال می توانند واکسن HPV و همچنین افراد زیر 9 سال می توانند واکسن HPV را دریافت کنند. این واکسن بسته به سن در یک دوره دو یا سه بار تزریق می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از رابطه جنسی تزریق شود، زیرا قبل از قرار گرفتن در معرض HPV موثرتر هستند.

استفاده از کاندوم یا محافظ دندان در هر بار رابطه جنسی نیز می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

 

نتیجه کلی

زگیل تناسلی یکی از عوارض عفونت HPV است که بسیار شایع و قابل درمان است. آنها می توانند در طول زمان محو شوند، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است.

اگر فکر می کنید دارای زگیل تناسلی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این با شریک جنسی خود صحبت کنید. این کار ممکن است دشوار به نظر برسد، اما گفتگو در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x