فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1098

برسی انسولین لومیر/ عوارض و ویژگی های لومیر

لومیر یک انسولین هورمونی که با هدف کنترل دیابت و کاهش سطح قند خون تجویز می گردد.....

لومیر چیست؟

انسولین لومیر یک نوع انسولین ساخته شده توسط انسان است . انسولین هورمونی است که در بدن تولید می شود و با کاهش سطح گلوکز (قند) در خون عمل می کند.

لومیر یک انسولین با اثربخشی طولانی مدت است که چند ساعت پس از تزریق شروع به کار می کند و تا ۲۴ ساعت نیز به طور یکنواخت اثر خود را حفظ می کند.

برسی انسولین لومیر/ عوارض و ویژگی های لومیر

لومیر برای بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود. این دارو برای بزرگسالان و کودکان حداقل بالای ۲ سال استفاده می شود.

 

هشدارها

در صورتی که به انسولین لومیر حساسیت دارید یا در حالت کتواسیدوز دیابتی هستید (برای درمان با انسولین کوتاه اثر با پزشک خود تماس بگیرید) در واقع در این وضعیت ها شما نباید از لومیر استفاده کنید.

هرگز قلم تزریقی یا سرنگ انسولین لومیر خود را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید ، حتی اگر سوزن آن تعویض شده باشد.

همچنین ببینید:

قرص گلی بن کلامید چیست؟ برسی عوارض و ویژگی های آن

بسیاری از داروهای دیگر می توانند به طور بالقوه با اثرات لومیر تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که شما در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این دارها شامل داروهای تجویزی  ، بدون نسخه ، ویتامین و محصولات گیاهی می شود . بدون اطلاع پزشک ، داروی جدیدی را شروع نکنید.

افت قند خون (هیپوگلیسمی) می تواند در صورت حذف یک وعده غذایی ، ورزش زیاد ، نوشیدن الکل یا تحت استرس قرار گرفتن اتفاق بیافتد. مصرف بیش از حد انسولین می تواند باعث هیپوگلیسمی شود که حتی می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. علائم کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) و نحوه تشخیص آنها را بشناسید: سردرد ، گرسنگی ، ضعف ، تعریق ، لرزش ، تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز. مطمئن باشید که خانواده و دوستان نزدیک شما می دانند که چگونه باید در مواقع ضروری به شما کمک کنند.

 

قبل از مصرف این دارو

در صورت حساسیت به انسولین لومیر نباید از لومیر استفاده کنید. در طول دوره هیپوگلیسمی (افت قند خون) یا کتواسیدوز دیابتی (برای درمان با پزشک خود تماس بگیرید) از این دارو استفاده نکنید.

برای اطمینان از ایمن بودن لومیر برای شما ، در صورت داشتن موارد زیر آنها را به پزشک خود اطلاع دهید:

پایین بودن سطح پتاسیم در خون (هیپوکالمی) 

بیماری کبد یا کلیه

در صورت مصرف پیوگلیتازون یا روزیگلیتازون (که گاهی اوقات در ترکیب با گلیمپیرید یا متفورمین وجود دارند) پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. مصرف برخی داروهای خوراکی دیابت در حین استفاده از لومیر ممکن است خطر ایجاد مشکلات قلبی جدی را افزایش دهد.

در صورت بارداری یا شیردهی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از لومیر در دوران بارداری یا شیردهی دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است و داشتن قند خون بالا ممکن است عوارضی را هم برای مادر و هم برای  نوزاد ایجاد کند.

 

چگونه باید از لومیر استفاده کنم؟

از لومیر دقیقاً طبق تجویز پزشک خود استفاده کنید. تمام دستورالعمل های مندرج در نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنما یا برگه های دستورالعمل همراه با دارو را بخوانید.

لومیر زیر پوست تزریق می شود. پزشک نحوه استفاده صحیح از دارو را به شما آموزش دهد.

فقط زمانی دارو را آماده ی تزریق کنید که آمادگی تزریق را دارید. در صورتی که دارو کدر به نظر می رسد، رنگ آن تغییر کرده یا ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما نشان می دهد که لومیر را باید در کجای بدن خود تزریق کنید. هر بار که تزریق می کنید از مکان متفاوتی استفاده کنید. دوبار متوالی در یک نقطه تزریق را انجام ندهید.

 این دارو را به قسمت های آسیب دیده پوست ، نقاط حساس ، کبود ، زخمی و پوسته پوسته تزریق نکنید.

اگر از این دارو یک بار در روز استفاده می کنید ، آن را در وعده غذایی عصر خود یا هنگام خواب استفاده کنید. اگر از دارو دو بار در روز استفاده می کنید ، دوز عصرانه خود را حداقل ۱۲ ساعت بعد از دوز صبح استفاده کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که از انسولین کوتاه اثر نیز استفاده کنید. همیشه انسولین لومیر خود را جداگانه تزریق کنید.  لومیر نباید با پمپ انسولین تجویز شود ، یا با انسولین های دیگر مخلوط شود. این دارو را به رگ یا عضله تزریق نکنید.

همچنین ببینید:

برسی ویژگی ها و عوارض قرص زیپتین

هرگز سرنگ را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید ، حتی اگر سوزن آن تعویض شده باشد. با استفاده مشترک از سرنگ می توانید عفونت یا بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل کنید

فقط یکبار از یک سوزن و سرنگ استفاده کنید .

ممکن است قند خون پایین (هیپوگلیسمی) داشته باشید و احساس گرسنگی ، سرگیجه ، تحریک پذیری ، گیجی ، اضطراب یا لرزش کنید. برای درمان سریع هیپوگلیسمی از یک منبع سریع الجذب قند (مانند آب میوه ، آب نبات ، کراکر ، کشمش یا نوشابه غیر رژیمی) استفاده کنید.

پزشک شما می تواند کیت تزریق اورژانسی گلوکاگون را نیز به شما تجویز کند تا در مواردی که هیپوگلیسمی شدید دارید و نمی توانید غذا یا نوشیدنی بخورید از آن استفاده کنید. مطمئن باشید خانواده و دوستان نزدیک شما می دانند که چگونه این تزریق را در مواقع ضروری برای شما تزریق انجام دهند.

همچنین مراقب علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی یا تکرر ادرار ، تاری دید ، سردرد و خستگی نیز باشید.

سطح قند خون می تواند تحت تأثیر استرس ، بیماری ، جراحی ، ورزش ، مصرف الکل ، داروها یا حذف وعده های غذایی قرار گیرد. قبل از تغییر دوز یا برنامه دارویی ، با پزشک خود مشورت کنید.

انسولین لومیر تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم غذایی ، ورزش ، کنترل وزن ، آزمایش قند خون و مراقبت های پزشکی خاص نیز باشد. بنابراین دستورات پزشک خود را بسیار دقیق دنبال کنید.

این دارو را در ظرف اصلی خود که آن را از گرما و نور محافظت می کند، نگهداری کنید. از یخ زدگی یا نگهداری آن در نزدیکی بخش خنک کننده یخچال خودداری کنید. انسولین منجمد شده را دور بریزید.

 

شرایط نگهداری انسولین لومیر باز نشده :

آن را در یخچال قرار دهید و تا قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضا یش از آن استفاده کنید .

آن را در دمای اتاق نگهداری کنید و ظرف ۴۲ روز استفاده کنید.

 

شرایط نگهداری انسولین لومیر باز شده.

ویال را در یخچال یا در دمای اتاق نگهداری کرده و ظرف ۴۲  روز استفاده کنید.

قلم تزریق را در دمای اتاق (در یخچال قرار ندهید) نگهداری کنید و ظرف ۴۲ روز آن را استفاده کنید. قلم تزریق را با سوزن متصل به آن نگهداری نکنید.

در مواقع اضطراری شناسنامه پزشکی خود را برای اطلاع دیگران از ابتلایتان به دیابت به همراه داشته باشید.

 

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

در صورت فراموش شدن دوز ، برای دریافت دستورالعمل مناسب با پزشک خود تماس بگیرید. انسولین را همیشه در دسترس تان داشته باشید. قبل از اتمام کامل دارو ، نسخه خود را تمدید کنید .

 

در صورت مصرف بیش از حد چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت باید به دنبال اورژانس پزشکی باشید یا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. مصرف بیش از حد انسولین می تواند باعث بروز هیپوگلیسمی که تهدید کننده است زندگی بشود. علائم هیپوگلیسمی شامل خواب آلودگی ، گیجی ، تاری دید ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دهان ، مشکل در صحبت کردن ، ضعف عضلانی ، حرکات ناشیانه یا خارج از تعادل ، تشنج یا از دست دادن هوشیاری می شود.

 

هنگام استفاده از لومیر از مصرف چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

انسولین می تواند باعث کاهش قند خون شود. تا زمانی که هنوز متوجه نشده اید که چگونه این دارو بر شما تأثیر می گذارد ، از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

 

عوارض جانبی لومیر

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به لومیر ، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید: قرمزی یا تورم در محل تزریق ، خارش پوستی در سراسر بدن ، مشکل در تنفس ، تند شدن ضربان قلب، احساس بی حسی یا تورم در زبان یا گلو.

و همچنین در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

احتباس مایعات :  افزایش وزن ، تورم در دست یا پا ، احساس تنگی نفس 

کم شدن سطح پتاسیم : گرفتگی عضلات پا ، یبوست ، نامنظم شدن ضربان قلب ، افزایش تشنگی یا تکرر ادرار، بی حسی یا سوزن سوزن شدن ، ضعف عضلانی یا احساس لنگیدن.

 

عوارض جانبی شایع لومیر عبارتند از:

افت قند خون

افزایش وزن 

تورم در دست و پا 

بثورات ، خارش 

ضخیم شدن یا تو خالی شدن پوست در محل تزریق دارو

البته این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چه داروهای دیگری بر لومیر تأثیر می گذارند؟

بسیاری از داروهای دیگر می توانند بر قند خون شما تأثیر بگذارند و برخی از داروها می توانند اثرات انسولین را افزایش یا کاهش دهند. برخی از داروها نیز همچنین می توانند شدت علائم ناشی از هیپوگلیسمی را کم کنند، و در نتیجه تشخیص اینکه قند خون شما پایین است را دشوار  کنند. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که در حال حاضر استفاده می کنید و هر دارویی را که شروع یا متوقف می کنید، اطلاع دهید. این دارو ها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی می شود.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

drugs

دیدگاه تان را بنویسید

 

x