فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1050

دیابت نوع ۲ چیست؟ علائم ، تشخیص و درمان

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن ومادام العمراست ،افراد مبتلا به آن دچار مقاومت به انسولین هستند.دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است ...

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۲ یک بیماری مادام العمر است که بدن شما را از مصرف انسولین آنطور که باید باز می دارد. گفته می شود افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مقاومت به انسولین دارند.

اغلب افرادی که میانسال یا بزرگتر هستند  به این نوع دیابت مبتلا می شوند. این بیماری قبلاً دیابت بزرگسالان نامیده می شد. اما دیابت نوع ۲ کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد (عمدتا به دلیل چاقی در دوران کودکی)

دیابت نوع ۲ چیست؟ علائم ، تشخیص و درمان

دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است. حدود ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت نوع ۲ مبتلاهستند. ۸۴ میلیون نفر دیگر نیز دارای پیش دیابت هستند ، بدین معنی که قند خون آنها بالا است اما هنوز آنقدر بالا نیست که فردی مبتلا به دیابت محسوب شوند .

همچنین ببینید:

صفر تا صد واکسن آسترازنکا برای دیابتی ها : بررسی عوارض و ویژگی های واکسن کرونای استرازنکا

علائم و نشانه های دیابت نوع ۲

علائم دیابت نوع ۲ می تواند آنقدر خفیف باشد که شما متوجه آن نشوید. حدود ۸ میلیون نفر از افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند از ابتلایشان به این بیماری آگاه نیستند. علائم ابتلا به دیابت نوع ۲ عبارتند از:

تشنگی زیاد

تکرر ادرار

تاری دید

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست یا پا

خستگی مداوم

خوب نشدن زخم ها

عفونت های قارچی که مدام برمی گردند

احساس گرسنگی

کاهش وزن ناخواسته و بدون تلاش

ابتلای مکرر به عفونت

اگر در اطراف گردن یا زیر بغل خود بثورات تیره دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. این بثورات می توانند نشانه هایی از مقاومت بدن شما در برابر انسولین باشند.

 

علل ابتلا به دیابت نوع ۲

لوزالمعده شما هورمونی به نام انسولین تولید می کند. این هورمون به سلول های شما کمک می کند تا گلوکز را که نوعی قند است که از غذایی که می خورید حاصل می شود به انرژی تبدیل کنند. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انسولین تولید می کند ، اما سلول های این افراد آن طور که باید از آن استفاده نمی کنند.

همچنین ببینید:

صفر تا صد واکسن اسپوتنیک روسیه برای دیابتی ها ، بررسی عوارض و ویژگی های واکسن کرونای اسپوتنیک

در ابتدا ، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می کند تا بتواند گلوکز را وارد سلول های شما کند. اما سرانجام این روند نمی تواند ادامه یابد و در عوض گلوکز در خون شما تجمع می یابد.

این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ژن ها: دانشمندان قسمت های متفاوتی از DNA را یافته اند که بر نحوه تولید انسولین توسط بدن شما تأثیر می گذارد.

اضافه وزن : اضافه وزن یا چاقی می تواند باعث مقاومت به انسولین شود ، به خصوص اگر وزن اضافی خود را در ناحیه ی شکمیتان حمل می کنید.

سندرم متابولیک: افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا همان سندرم متابولیک اغلب دارای گروهی از بیماری ها از جمله قند خون بالا ، چربی اضافی دور کمر ، فشار خون بالا و کلسترول و تری گلیسیرید بالا هستند.

ارتباط بد بین سلول ها : گاهی اوقات ، سلول ها سیگنال های اشتباهی ارسال می کنند یا پیام ها را به درستی دریافت نمی کنند. وقتی این مشکلات بر نحوه تولید و استفاده از انسولین یا گلوکز توسط سلول های شما تأثیر می گذارد ، واکنش زنجیره ای می تواند منجر به ابتلا به دیابت شود.

سلولهای بتای آسیب دیده : اگر سلولهای تولید کننده انسولین مقدار اشتباه انسولین را در زمان نامناسب تولید کنند ، قند خون شما کاهش می یابد. در واقع اما بالا بودن قند خون ابتدا به این سلول ها آسیب میرساند و کارکرد آنها را اینگونه مختل می کند.

 

عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

برخی موارد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیشتر می کنند. هرچه تعداد موارد ذکر شده در شما بیشتر باشد ، احتمال ابتلایتان به دیابت نوع ۲ نیز افزایش می یابد. برخی از این موارد عبارتند از :

سن : ۴۵ یا بالاتر

خانواده: داشتن  والدین ، ​​خواهر یا برادر مبتلا به دیابت

قومیت آمریکایی آفریقایی تبار ، بومی آلاسکا ، بومی آمریکایی ، آسیایی آمریکایی ، اسپانیایی تبار یا لاتین ، یا جزیره اقیانوس آرام آمریکایی

عوامل خطرزای  مرتبط با سلامت و سابقه پزشکی شما عبارتند از:

پیش دیابت

بیماری قلبی و عروقی

فشار خون بالا ، حتی اگر تحت درمان و تحت کنترل باشد

پایین بودن سطح کلسترول خوب

بالا بودن سطح تری گلیسیرید

داشتن اضافه وزن یا چاقی

زایمان نوزاد دارای وزن بالا

دیابت بارداری در دوران بارداری

سندرم تخمدان پلی کیستیک

افسردگی

سایر مواردی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند مربوط به عادات و شیوه زندگی روزانه شما هستند. اینها مواردی هستند که می توانید برای تغییر در آنها اقداماتی انجام دهید:

ورزش کم یا نداشتن تحرک و فعالیت

کشیدن سیگار

داشتن اضطراب و استرس

کم یا زیاد خوابیدن

تشخیص و آزمایش دیابت نوع ۲

پزشک می تواند خون شما را برای بررسی علائم ابتلا به دیابت نوع ۲ مورد آزمایش قرار دهد. معمولاً ، آنها برای تأیید تشخیص ، ۲ روز خون شما را مورد آزمایش قرار می دهند. اما اگر قند خون شما بسیار بالا باشد یا علائم زیادی داشته باشید ، ممکن است یک آزمایش تنها چیزی باشد که شما برای تشخیص نیاز داشته باشید.

A1c  :در واقع متوسط ​​قند خون شما در ۲ یا ۳ ماه گذشته است.

قند خون ناشتا: این آزمایش به عنوان آزمایش قند خون ناشتا شناخته می شود. قند خون شما را در زمانی که معده تان خالی است و چیزی نخورده اید اندازه گیری می کند. در واقع شما به مدت ۸  ساعت قبل از آزمایش نمی توانید چیزی بخورید یا بنوشید.

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی :  این کار قند خون شما را قبل و ۲ ساعت بعد از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین چک می کند تا ببیند بدن شما در مقابل این میزان قند چگونه عمل می کند.

 

درمان دیابت نوع ۲

مدیریت دیابت نوع ۲ شامل ترکیبی از تغییر در شیوه زندگی و مصرف دارو است.

تغییر در سبک زندگی

شما ممکن است بتوانید فقط با داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش به سطح مناسب برای قند خون تان برسید.

کاهش وزن:  کاهش وزن اضافی نیز می تواند کمک کننده باشد. کسی که ۱۸۰  پوند وزن دارد می تواند با کاهش ۱۳ پوند سطح قند خون خود را تغییر دهد. کاهش وزن کاری سخت نظر می رسد ، اما کنترل مقدار هر وعده و خوردن غذاهای سالم ، شروع خوبی است.

تغذیه سالم : رژیم خاصی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد. یک متخصص تغذیه نیز می تواند در مورد کربوهیدرات ها به شما آگاهی هایی بدهد و به شما در تهیه یک برنامه غذایی که بتوانید به آن پایبند باشید کمک کند. در این برنامه غذایی باید تمرکزتان  بر:

دریافت کالری کمتر

کاهش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده ، به ویژه شیرینی ها

افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها

 و دریافت فیبر بیشتر

ورزش‌: سعی کنید روزانه ۳۰  تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. می توانید پیاده روی کنید ، دوچرخه سواری کنید ، شنا کنید یا هر کار دیگری را که باعث افزایش ضربان قلب شما می شود انجام دهید. این کار را با تمرینات مقاومتی مانند یوگا یا وزنه برداری ترکیب کنید. اگر از دارویی استفاده می کنید که قند خون شما را کاهش می دهد ، ممکن است قبل از تمرین به خوردن یک میان وعده نیاز داشته باشید.

مراقب میزان قند خون خود باشید:  بسته به روش درمان شما ، به ویژه اگر انسولین مصرف می کنید ، پزشک به شما می گوید که آیا نیاز به آزمایش مرتب سطح قند خون خود دارید یا خیر و در صورت لزوم هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

 

دارو

اگر تغییر در شیوه زندگی شما را به سطح قند خون موردنظرتان نرساند ، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید. برخی از رایج ترین داروهای مصرفی برای دیابت نوع ۲ عبارتند از:

متفورمین : این دارو معمولاً اولین دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. میزان گلوکز کبد را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند تا به انسولینی که تولید می کند واکنش بهتری نشان دهد.

سولفونیل اوره ها : این گروه از داروها به بدن شما کمک می کنند تا بتواند انسولین بیشتری تولید کند. این گروه از داروها  شامل گلیمپیرید گلیپیزید و گلیبورید می شوند.

مگلیتینیدها : آنها به بدن شما در تولید انسولین بیشتر کمک می کنند و سریعتر از سولفونیل اوره عمل می کنند.

تیازولیدیندیونزها مانند متفورمین ، آنها شما را نسبت به انسولین حساس تر می کنند. می توانید پیوگلیتازون یا روسیگلیتازون دریافت کنید. اما آنها همچنین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می دهند ، بنابراین معمولاً اولین انتخاب برای درمان نیستند.

مهار کننده های DPP-4:  این داروها شامل لیناگلیپتین ، ساکسیگلیپتین و سیتاگلیپتن می شوند که  به کاهش سطح قند خون شما کمک می کنند ، اما همچنین می توانند باعث درد مفاصل شوند و ممکن است پانکراس شما را ملتهب کنند.

آگونیست های گیرنده GLP-1 :  شما این داروها را از راه تزریق برای کند کردن هضم و کاهش سطح قند خون خود مصرف می کنید.

مهار کننده های SGLT2 : اینها به کلیه های شما کمک می کنند تا بتوانند گلوکز بیشتری را تصفیه کنند. از این گروه ممکن است کاناگلیفلوزین (اینووکانا) ، داپاگلیفلوزین (فارکسیگا) یا امپاگلیفلوزین (ژاردیانس) را دریافت کنید.

انسولین : ممکن است شب ها انسولین دارای اثرگذاری طولانی مدت تزریق کنید، مانند انسولین لومیر یا انسولین گلارژین لانتوس .

حتی اگر شیوه زندگی خود را تغییر دهید و دارو را طبق دستور مصرف کنید ، ممکن است وضعیت سطح قند خون شما با گذشت زمان بدتر شود. این بدان معنا نیست که شما کار اشتباهی انجام داده اید. دیابت در حال پیشرفت است و بسیاری از افراد در نهایت به بیش از یک دارو نیاز دارند.

هنگامی که بیش از یک دارو برای کنترل دیابت نوع ۲ خود مصرف می کنید ، به آن درمان ترکیبی می گویند.

شما و پزشکتان باید با هم همکاری کنید تا بهترین ترکیب دارویی را برای خود بیابید. معمولاً متفورمین را ادامه می دهید و چیز دیگری را نیز اضافه می کنید.

آنچه ممکن است بستگی به شرایط شما داشته باشد: به عنوان مثال ، برخی از داروها افزایش قند خون را کنترل می کنند .برخی دیگر در متوقف کردن افت قند خون (هیپوگلیسمی) بین وعده های غذایی موثرتر هستند. برخی ممکن است به کاهش وزن یا کلسترول و همچنین دیابت شما کمک کنند.

شما و پزشک تان باید در مورد عوارض جانبی احتمالی نیز صحبت کنید. هزینه نیز ممکن است یک مسئله باشد.

اگر برای چیز دیگری دارو مصرف می کنید ، باید قبل از اعمال هر تصمیمی ، مصرف آن دارو نیز در نظر گرفته شود.

هنگام شروع مصرف ترکیبی جدید از داروها ، باید بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است متوجه شوید که افزودن داروی دوم باعث کنترل قند خون شما نمی شود. یا ترکیبی از دو دارو ممکن است فقط برای مدت کوتاهی موثر باشد. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک شما ممکن است سومین داروی غیر انسولینی را در نظر بگیرد یا از شما بخواهد که انسولین درمانی را آغاز کنید.

 

پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲

اتخاذ یک شیوه زندگی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

وزن کم کنید:  کاهش تنها ۷ تا ۱۰ درصد از وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به نصف کاهش دهد.

فعالیت داشته باشید:  سی دقیقه پیاده روی سریع در روز خطر ابتلای شما به دیابت نوع ۲ را تقریباً یک سوم کاهش می دهد.

درست غذا بخورید : از مصرف کربوهیدرات های فراوری شده ، نوشیدنی های شیرین و چربی های ترانس و اشباع خودداری کنید. مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنید.

ترک سیگار: برای جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک ، با پزشک خود مشورت کنید تا با حل یک مشکل ، مشکلی دیگر را ایجاد نکنید.

 

عوارض ابتلا به دیابت نوع ۲

با گذشت زمان ، قند خون بالا می تواند به شما آسیب برساند و مشکلات زیر را ایجاد کند:

مشکلات مربوط به قلب و عروق خونی: در صورت بالا ماندن قند خون احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی تا پنج برابر بیشتر است. همچنین در معرض خطر انسداد عروق خونی و درد قفسه سینه (آنژین) نیز هستید.

مشکلات مربوط به کلیه ها: اگر کلیه های شما آسیب دیده یا نارسایی کلیوی دارید ، ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشید.

مشکلات مربوط به چشم ها:  قند خون بالا می تواند به رگ های خونی کوچک موجود در پشت چشم هایتان آسیب برساند (رتینوپاتی). در صورت عدم درمان ، این مشکل می تواند باعث کوری فرد شود.

مشکلات مربوط به اعصاب : این مشکلات می تواند منجر به بروز مشکل در هضم غذا ، احساس در پاهای شما و واکنش جنسی شما شود.

مشکلات مربوط به پوست: با بالا بودن قند خون، خون شما نیز به خوبی گردش پیدا نمی کند ، بنابراین زخم ها دیرتر بهبود می یابند و ممکن است عفونی شوند.

مشکلات مربوط به بارداری : در زنان مبتلا به دیابت احتمال سقط جنین ، مرده زایی یا به دنیا آوردن نوزادی با نقص مادرزادی بیشتر است.

مشکل در خواب : ممکن است دچار آپنه خواب شوید ، وضعیتی که در آن برای چند ثانیه تنفس شما متوقف می شود و این امر در هنگام خواب اتفاق می افتد.

مشکل در شنوایی: در صورت بالا بودن قند خون،  شما به احتمال زیاد مشکلات شنوایی دارید ، اما دلیل آن مشخص نیست.

بروز مشکلات مغزی:  قند خون بالا می تواند به مغز شما آسیب برساند و ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دهد.

بروز افسردگی: افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند دچار افسردگی می شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض این است که دیابت نوع ۲ خود را به خوبی مدیریت کنید.

داروهای دیابت یا انسولین خود را به موقع مصرف کنید.

قند خون خود را چک کنید.

درست غذا بخورید و وعده های غذایی را حذف نکنید.

به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا با بروز علائم اولیه مشکل را بررسی و برطرف کنید.

تیم مراقبت های بهداشتی خود را داشته باشید.

متخصصان پزشکی زیادی وجود دارند که می توانند به شما برای داشتن یک زندگی خوب با دیابت کمک کنند ، از جمله:

متخصصان غدد درون ریز

پرستاران

متخصصین تغذیه

داروسازان

مشاوران  دیابت

پزشکان پا

پزشکان چشم

دندانپزشکان

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

webmd

دیدگاه تان را بنویسید

 

x