فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1506

کمپیلوباکتریوز چیست؟

عفونت کمپیلوباکتریوز نوعی عفونت باکتریایی است که از غذاهای خام یا نیم پز، آب آلوده و محصولات لبنی پاستوریزه نشده است ایجاد می شود. علائم شامل اسهال، استفراغ، تب، سردرد و گرفتگی معده است ...

کمپیلوباکتریوز نوعی عفونت ناشی از باکتری است که از طریق غذا و آب آلوده منتقل می شود که در نهایت باعث اسهال می گردد، همچنین ممکن است با نام کمپیلوباکتر، عفونت کمپیلوباکتر یا گاستروانتریت کمپیلوباکتریوز شناخته شود.

کمپیلوباکتریوز چیست؟

عفونت کمپیلوباکتر از طریق غذای آلوده به این باکتری؛ وارد بدن می شود. به همین دلیل باید از مصرف گوشت خام یا نیمه پخت پرهیز کرد.

مانند عفونت سالمونلا، کمپیلوباکتریوز می تواند باعث اسهال و در برخی موارد با سایر عوارض جدی همراه باشد.

نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به عفونت کمپیلوباکتر هستند، اما ممکن است هر فرد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. مردان نیز بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این عفونت هستند. عفونت در تابستان بیشتر از زمستان شایع است.

سالانه حدود 1.3 میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند.

همچنین ببینید:

پولیپ بینی چیست؟

علائم کمپیلوباکتریوز

عفونت معمولا حدود یک هفته زمان می برد. در صورت آلوده شدن علائم در عرض چند روز پس از مصرف غذای آلوده شروع می شود.  علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اسهال، در برخی مواقع خونی

حالت تهوع

استفراغ

گرفتگی شکم

نفخ

تب

اگر سیستم ایمنی بدن شما توسط HIV یا داروهایی برای درمان سرطان تضعیف شود، باکتری می تواند باعث عفونت جدی در جریان خون گردد. بلافاصله پس از بروز علائم مانند اسهال و سایر علائم به پزشک مراجعه کنید.

اگر به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستید و دچار اسهال می شوید، بهتر است چند روز صبر کنید. مانند هر بیماری که باعث اسهال می شود با آن برخورد کنید.

اگر احساس بیماری شدید دارید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

اسهال بیش از 2 روز

خون در مدفوع

علائم کم آبی بدن ( ادرار تیره، خشکی دهان و پوست، سرگیجه)

درد شدید در روده

تب 102 فارنهایت یا بیشتر

عدم مصرف مایعات به دلیل حالت تهوع و استفراغ

 

علل کمپیلوباکتریوز

در صورت مصرف گوشت نیم پز یا خام، باکتری کمپیلوباکتر می تواند وارد سیستم بدن شود. این باکتری معمولاً در دستگاه گوارش حیوانات از جمله طیور و گاو زندگی می کند. همچنین باکتری کمپیلوباکتر در شیر غیر پاستوریزه نیز وجود دارد.

کمپیلوباکتریوز معمولاً در موارد جداگانه ایجاد می شود. با این حال، گاهی اوقات زمانی که چندین نفر عفونت مشابهی داشته باشند، ممکن است شیوع پیدا کند.

در کشورهای در حال توسعه، باکتری ها در سیستم های آب و فاضلاب زندگی می کنند.

همچنین ببینید:

وبا؛ علائم، درمان و پیشگیری از آن

آلودگی کمپیلوباکتریوز چگونه اتفاق می افتد؟

طیور و گاو می توانند ناقل کمپیلوباکتر باشند حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. هنگامی که حیوانات ذبح می شوند، باکتری ها می توانند از روده ها به قسمت هایی که افراد آن را مصرف می کنند؛ سرایت کنند.  عفونت در پستان گاو یا تماس با کود می تواند سبب آلوده شدن شیر شود.  شیر پاستوریزه برای مصرف مشکلی ندارد.

فضولات حیوانات می توانند وارد دریاچه ها و رودخانه ها شوند. آب آلوده می تواند باکتری ها را به میوه ها و سبزیجات منتقل کند. شستن محصولات با آب تمیز به ایمن شدن آن کمک می کند.

 

تشخیص و آزمایش کمپیلوباکتریوز

اسهال و استفراغ علاوه بر اینکه علائم شایع کمپیلوباکتریوز می باشند، می توانند نشانه های بسیاری از بیماری ها نیز باشند. این در مورد مدفوع خونی نیز صادق است.

برای تشخیص، پزشک ممکن است آزمایش مدفوع را تجویز کند.

پزشک یک ظرف مخصوص جهت جمع آوری نمونه به شما می دهد. جهت آماده شدن نتایج نیاز به چند روز زمان است.

در موارد نادر، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند، این در حالی است که نتایج ممکن است چندین روز تا دو هفته زمان ببرد.

 

درمان کمپیلوباکتریوز

اکثر افراد بدون دارو یا درمان های خاص بر عفونت غلبه می کنند. در صورت داشتن اسهال؛ مایعات فراوان مصرف نمایید. مگر اینکه پزشک تجویز دیگری داشته باشد، که برای جلوگیری از استفراغ و اسهال چیزی مصرف نکنید. این روش برای از بین رفتن عفونت است.

 

داروهای کمپیلوباکتریوز

اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است، پزشک ممکن است برای مبارزه با عفونت دارو تجویز کند:

آزیترومایسین، معمولاً اولین آنتی بیوتیکی است که پزشک تجویز می کند.

سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین گزینه های دیگر هستند.

 

مقاومت آنتی بیوتیکی و کمپیلوباکتریوز

عفونت‌های باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک (یعنی دیگر به برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان پاسخ نمی‌دهند) ممکن است درمان آن‌ها سخت‌تر ، طولانی‌تر و باعث تشدید بیماری شود.

 

عوارض کمپیلوباکتریوز

معمولاً عفونت در عرض 2-10 روز از بین می رود. در صورت عدم درمان، کمپیلوباکتریوز ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد عواقب جدی به دنبال داشته باشد.

برخی از مشکلات ممکن است در اوایل اتفاق بیفتد. مانند عفونت کیسه صفرا (کوله سیستیت) است.

همچنین ممکن است در مراحل بعدی عفونت عوارضی وجود داشته باشد. اما مشکلات جدی درازمدت غیرعادی هستند.

عفونت در موارد نادر با آرتریت همراه است. همچنین ممکن است منجر به سندرم گیلن باره شود. این اختلالی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب بدن شما حمله می کند. ممکن است احساس بی حسی داشته باشید و هفته ها در بیمارستان بستری بمانید.

 

پیشگیری از کمپیلوباکتریوز

بهترین راه برای جلوگیری از کمپیلوباکتریوز پخت گوشت با دمای کافی است. گوشت نباید رنگ صورتی و خام داشته باشد. هرگز گوشت نیم پز را مصرف نکنید.

گرم کردن غذا و پاستوریزه کردن لبنیات تنها راه از بین بردن باکتری های موجود در غذاهای آلوده است.

 

افراد همچنین باید موارد زیر را رعایت کنند:

شستن دست ها قبل و بعد از تماس با گوشت

انواع گوشت را با استفاده از تخته های برش، ظروف و سطوح پخت و پز جداگانه از سایر غذاها مانند سبزیجات دور نگه دارید

شستن دست ها پس از تماس با مدفوع حیوان خانگی

شستن دست های کودک و دیگر افراد در طول زمان داشتن اسهال

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

webmd

دیدگاه تان را بنویسید

 

x