فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1424

علت تیره شدن پوست ناحیه تناسلی!؟

این یکی از مشکلات رایجی ست که معمولاً با افزایش سن و گذشت زمان به وجود میاد و بسیاری از افراد این عارضه رو درست بعد از بلوغ تجربه میکنند.این امر در اغلب موارد یک اتفاق طبیعی ست و با استفاده از بعضی روشها برطرف میشه....

بسیاری از موارد در بدن ما با افزایش سن تغییر می کنند؛ اما چیزی که ممکن است انتظار تغییر آن را نداشته باشید، رنگ پوست اطراف اندام تناسلی می باشد.

مانند هر چیز دیگری، این تغییر معمولاً یک شبه اتفاق نمی افتد، بلکه به صورت تدریجی رخ می دهد؛ در واقع آنقدر تدریجی است که ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.

علت تیره شدن پوست ناحیه تناسلی!؟

 

کاملاً طبیعی است که پوست لابیا، کیسه بیضه و مقعد تیره تر از پوست سایر نقاط بدن انسان باشد.

به این تیرگی هایپرپیگمانتاسیون می گویند.

در اکثر افراد پس از بلوغ، پوست ناحیه تناسلی تیره‌ تر از سایر نواحی پوست است؛ که برای همه افراد متفاوت به نظر می رسد.

 

تیرگی معمولاً ناشی از عوامل زیر می باشد:

هورمون ها

پوست شما دارای سلول های خاصی به نام ملانوسیت است که ملانین را تشکیل می دهند. در ناحیه تناسلی شما، ملانوسیت ها به ویژه به هورمون ها حساس هستند.

ناحیه تناسلی به تدریج تیره‌تر می‌شود؛ این می تواند در دوران بلوغ، بارداری یا به طور کلی افزایش سن باشد. به عنوان مثال استروژن یکی از هورمون هایی است که می تواند منجر به افزایش رنگدانه در نواحی خاصی مانند لابیا شود.

همچنین می تواند پوست روی نوک پستان، آرئول و مقعد شما یا اطراف آن را تیره کند.

همچنین ببینید:

موارد مصرف کپسول پروفرتیل لنوس فارما (افزایش باروری مردان)!

در دوران بلوغ و بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد که منجر به افزایش رنگدانه‌های آن نواحی می‌شود. اکثر مواقع اگر این اتفاق بیفتد، از بین نمی‌رود، در غیر این صورت، ثابت می ماند یا بیشتر تیره می شود.

اصطکاک می تواند باعث شود سلول ها ملانین بیشتری تولید کنند که منجر به رنگدانه می شود. به عنوان مثال رابطه جنسی و هر چیزی که با آن همراه است، اصطکاک بیشتری را در ناحیه ایجاد می‌کند که منجر به تغییر رنگ می‌شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی هر دو می تواند باعث این نوع اصطکاک شود.

لابیا و ناحیه بالای ران، به ویژه در چین‌های پوستی در ناحیه کشاله ران، ممکن است به دلیل مالش روزانه یا ضربه‌های ناشی از زایمان تیره شوند.

سلول‌ها ملانین دارند، بنابراین این فرآیند منجر به پوست ضخیم‌تر و تیره‌تر در آن نواحی می‌شود.

محصولات اصلاح و رفع موهای زائد نیز به همین دلیل می توانند منجر به تیره شدن پوست شوند.

اصطکاک همچنین می تواند منجر به التهاب در پوست شود که به نوبه خود می تواند باعث هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود.

عفونت های مخمری، موهای رشد کرده و فولیکولیت نیز می توانند باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شوند.

 

افزایش سن

تیره شدن ناحیه تناسلی معمولا با افزایش سن ایجاد می شود. این به این دلیل است که پوست شما چندین سال آسیب های مکرر را تجربه کرده یا تغییرات هورمونی بیشتری را پشت سر گذاشته است. ممکن است در سایر نواحی بدن نیز اتفاق بیفتد. تیره شدن پوست می تواند در بسیاری از نقاط بدن شما رخ دهد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند نوک سینه ها، آرئول های شما را تیره کند. همچنین می تواند باعث ایجاد یک خط تیره (یا خط سیاه) در مرکز پایین شکم شما و زیر ناف شما شود.

هایپرپیگمانتاسیون می تواند در صورت، سینه، پشت و بازوها به دلیل قرار گرفتن در معرض پوست ایجاد شود. معمولاً به صورت لکه، کک و مک ظاهر می شود.

همچنین ممکن است در نواحی مانند آرنج، زانو، زیر بغل و بند انگشت، تیرگی را تجربه کنید.

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب، مانند بعد از جوش یا بثورات پوستی، می تواند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود.

همچنین ببینید:

علت کبودی بیضه چیست و چگونه درمان می شود؟

چند محرک وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تیرگی از آنها اجتناب کنید:

اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ

مرطوب نگه داشتن پوست

اجتناب از برداشتن مو، مانند اپیلاسیون یا اصلاح، که می تواند باعث فولیکولیت و التهاب شود

پوشیدن لباس عرق گیر

اگر فکر می کنید علت آن التهاب است، مراقب نواحی باشید تا مطمئن شوید که عفونی نمی شوند. فقط سعی کنید مناطق را تمیز و خشک نگه دارید.

اما اگر تغییر رنگ به صورت ناگهانی رخ داد به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات پوستی ناگهانی همیشه باید فوراً برطرف شود. پاتولوژی های سیستمیک مختلفی وجود دارد که می تواند مسئول تغییرات ناگهانی در ظاهر پوست باشد.

اگر ناحیه تیره‌تر دچار خارش شد، معمولاً نشانه‌ای از التهاب ناشی از عفونت یا واکنش آلرژیک به محصولی است که ممکن است استفاده کرده باشید.

اگر پوست تیره تر شود و حالت زبری پیدا کند، ممکن است نشانه ای از وضعیتی به نام آکانتوز نیگریکانس باشد.

پوست تیره رنگ در امتداد گردن و زیر بازوها نیز دیده می شود، اغلب با سطح قند خون بالا و دیابت مرتبط است.

اگر تیرگی به طور ناگهانی ظاهر شود و با مواردی مانند لکه دار بودن، ناهموار یا گال همراه باشد، می تواند یک عفونت مقاربتی مانند زگیل تناسلی باشد. در این شرایط به پزشک مراجعه نمایید.

 تیره شدن پوست کاملا طبیعی است، به خصوص با افزایش سن و شما تنها نیستید. هر فرد آن را در مقطعی از زندگی خود تجربه خواهد کرد.

به ندرت می‌توان فردی را پیدا کرد که در یک سن خاص تغییرات پوستی نداشته باشد. اجازه ندهید تصاویر فتوشاپی که آنلاین یا در مجلات می بینید شما را فریب دهند و فکر کنید غیرعادی هستید.

بدن شما متعلق به خودتان است و شما تصمیم می گیرید که چه کاری انجام دهید. اگر واقعاً از ظاهر آن خوشتان نمی آید، درمان های زیبایی مختلفی در دسترس هستند، از جمله درمان های لیزر.

گاهی اوقات یک موضوع را درمان می‌کنید در حالی که مشکل دیگری ایجاد می‌کنید، یا در نهایت مشکل اصلی را بدتر می‌کنید. حتما با یک متخصص با تجربه صحبت کنید.

تکنیک‌های نادرست سفید کردن و استفاده از محصولات نامناسب می‌تواند منجر به عفونت، آسیب پوست، تغییر رنگ دائمی و مشکلات مقعد شود.

اگر در مورد تیره شدن پوست خود سوالی دارید، با یک متخصص صحبت کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x